Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Thursday, February 3, 2011

anak ikan [ENAM]



“datin maimun… hey, what a surprise… macam mana boleh ada sini?” Danish tidak tahu mahu barkata apa. 

Epal hijau yang hampir dimasukkan didalam bakul kembali ketempat asal. Si epal hijau tidak jadi dibelinya. Dia agak kekok. Bala apakah ini? Orang yang disebelah datin maimun itu seperti membuatnya hilang rentak.

“oh, I datang sini sebab nak beli barang. Well, anak saudara I ni dapat tawaran mengajar kat sini. Then, I datang beli barang dia nilah,” datin maimun bersuara agak kekok juga. mungkin risau rahsianya akan bocor.

Ye lah, anak saudaranya yang berdiri disebelah nya itu tampak jauh beza benar dengan dirinya. Lagi pula, Danish sudah mengenalnya luar dan dalam. Ya, luar dan dalam. Risau rahsianya bersama Danish dapat dihidu oleh sang anak saudara itu.

“so, she is your anak saudara?” dia bertanya seperti kurang percaya. Datin maimun hanya mengangguk kecil.

“wow. What a big surprise,” Danish tiba tiba bersuara agak lantang. Mungkin cuba menyorokkan riak terkejutnya.

“why? Nak cakap I tak layak jadik mak saudara dia sebab dia alim yang amat dan I jahat yang amat,” datin maimun bersuara meyindir. Manusia disebelah datin maimun itu tersenyum sendiri. Agak lucu agaknya dengan pengakuan ibu saudaranya itu.

“aunty jangan cakap macam tu. suri tak pernah terfikir macam tu pun tau,” gadis itu bersuara tiba tiba selepas agak lama menyepi.

“awak apa khabar. Lama tak dengar khabar lepas balik KL?” dia bertanya kepada Danish. Datin maimun agak terkejut.

“suri kenal dia ni?” datin maimun bertanya kepada suri. Suri hanya mengagguk perlahan.

“orang kampung chendering ni aunty,” suri menambah lagi. Senyum sentiasa melekat dibibirnya.

“now, its totally a big supprise Dan,” kali ini datin maimun pula yang bersuara agak kuat. Memang sangat terkejut yang amat.

“I told you datin,” Danish bersuara agak berbisik dan menyindir dengan isyarat mata yang sememangnya kurang difahami oleh suri.

*****

Nancy’s Model Agency, Kuala Lumpur

“that it Danish. Nice pose,” rayyan memberikan pujian tiap kali Danish memberikan pose yang menarik. Lampu lampu kamera yang membidik kearahnya tidak langsung menyilaukan matanya. Danish memang sudah terbiasa dengan suasana tersebut.

“model are sweating. Mana make up artist?” rayyan bersuara lantang bila Danish kelihatan mula berpeluh. Mira si make up artist datang terkocoh kocoh sambil membawa peralatan make up.

“okay. Last shoot before the next wardrobe,” rayyan bersuara lagi. Memang kalau di bilik penggambaran rayyan lah yang latang bersuara. Semua oaring perlu mengikut kata katanya. Danish memberikan pose terakhir sebelum menukar baju lain.

“great Dan. Now change to hoody sweater dengan Bermuda petak petak tu,” rayyan mengarah lagi. Danish hanya menurut sahaja.

T-shirt philosophy man itu ditanggalkan dan diganti dengan hoody sweater berwarna hijau lumut dari top-man. Khakis yang tersarung tadi juga ditanggalkan dan diganti dengan Bermuda petak petak berwarna putih itu. Dia kembali ke set. Rayyan sudah bersiaga dengan kameranya.

“wait,” tiba tiba satu suara menerpa ke segenap set penggambaran itu. Itu suara nancy.

“kenapa ni nancy? I tengah shoot ni kan,” rayyan berpaling.

“tak da kena mengena dengan you rayyan. Ada orang nak jumpa Danish,”

“tak da kena mengena dengan I apa pulak? Dia tengah shoot unuk I ni. untuk agency you jugak kan?”

“tau pun agency i. so, wait for a while sebab ada orang nak jumpa Danish,” nancy mula mengguna kan kuasa vetonya.

“suka hati you lah. okay guys. Kita take five,” rayyan mengalah akhirnya. Tapi jelas tidak puas hati dari riak wajahnya.

“dan. Come. Dia dah lama tunggu you tu,” nancy memanggil Danish.

“I change dulu la,”

“tak payah lah. nanti you sambung balik sini kan? kalau you lambat nanti ada orang marah pulak,” kata nancy sengaja mahu menyindir Rayyan.

*****

“tak pernah datang cari I sampai sini. Tiba tiba muncul. Apahal?” Danish menegur datin Maimun yang sedang membelek majalah di ruang menunggu di meja recepcionist itu.

“ala you ni. tak boleh ke I datang sini?”

“mesti ada sesuatu yang penting. So, tell me, apa yang membawa you kemari,” Danish seperti dapat mengagak bahawa kedatangan datin Maimun pasti ada sesuatu yang penting.

“look. To be honest I memang nak bincang sesuatu dengan you. Maybe kat tempat lain. Kat sini tak privacy lah,”

“I am working datin. Kita cakap kat sini je tak boleh ke?” Danish seperti biasa kurang senang dengan datin maimun.

“I dah cakap dengan nancy. Dia bagi you keluar sekejap. Lagipun ni lunch hour kan?”

“you cakap dengan dia? Oh come on. Atau you bayar apa yang dia nak?” sememangnya Danish sudah tahu dengan perangai datin maimun yang selalu menggunakan wang untuk mendapatkan apa yang dia nak. Nancy ni pun satu lah. suka hati je dia nak suruh aku jumpa datin maimun ni.

“dan… whats wrong with you ni? you mesti keluar dengan I by now. Atau you akan menyesal,” datin maimun sudah mula mengugut.

“I akan seribu kali menyesal kalau I keluar dengan you datin,”

“agaknya you sekarang ni dah lupa kot siapa yang tanggung makan minum you selama ni?”
Danish terdiam tidak terkata.

“i… I am sorry,” Danish menunduk. Mungkin kini dia sedar siapa dirinya. Kau jangan nak berlagak baik Danish. Dia berkata didalam hati.

“I nak jumpa you bukan sebab selalu yang I nak dari you. I bukan nak you layan I kali ni dan,”

Danish masih membisu. Danish, kau ingat dengan kau menolak ajakan datin maimun, kau akan terus berubah? Kau ingat kau dapat suri? Kau ingat suri nak kat kau ke? Datin maimun hanya mahu berjumpa je. bukan dia nak kau layan dia. Danish bermonolong dalam diam. Fikiranya agak bercelaru tika ini.

“It’s suri dan,” datin maimun tiba tiba menyebut nama anak saudaranya itu.

Sejenak nama itu disebut Danish hilang suara. Kelu. Langsung tiada suara.

*****

Restoran Rebung, Bangsar

“kenapa you tak pernah cakap yang you dari kampung chendering?” datin maimun bertanya kepada Danish sesampainya mereka direstoran itu.

“dah you never ask,” danish masih dingin.

“okay. I tak tahu kenapa sekarang you macam bersikap dingin dengan i. I ada buat salah ke?”

“no. you tak salah apa apa. Cuma lately ni I rasa macam uneasy la. I don’t know. I am sorry kalau you terasa dengan I,” Danish cuba merendah diri. Dia sedar walau seburuk mana pun perangai datin maimun tapi datin maimun tetap lebih tua darinya. Dia mesti dihormati. Sementelah datin maimun telah banyak membantunya.

“kenapa?”

“entah la datin. I rasa macam I dah tak nak lah buat kerja macam ni. you tau kan kerja apa yang I buat selama ni. that’s why I sebolehnya nak menjauhkan diri dari you,” Danish menerangkan situasinya.

“sebab berita yang tersebar tu ke?” datin maimun serkap jarang. Berita dia dan ikram sengaja diingatkan kembali.

“no… memang dah lama terfikir nak berubah. Lagipun sampai bila I nak jadi macam ni kan?”

“ya… I know. Tapi mesti ada sebab kan?”

“entah la. Tapi sejak…”

“sejak you kenal suri?” sejenak datin maimun memintas kata katanya.

“datin… i… tak pernah tau pun yang dia anak saudara you. I swear,”

“okay. Here is the deal. I takkan kacau you lagi kalau you silence pasal I dengan you dekat suri. Well you tau kan ayah suri abang i. dan dia imam. So…”

“okay. I faham. So, sebab ni ke you nak jumpa i?”

“bukan. Ada sebab lain,”

“apa dia?”

**** 
.... to be continue

No comments: