Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Monday, August 16, 2010

Cerpen blog: ramadhan dan cinta [end]

"hang ni pn pi la bwk jalan2 ghumah kawan2 hang tu. Yg hang dok melangut kt dpn tv tu awatnya cheq oit," mak iti dah mula membebel bila tgk zuren asyik menhadap tv sambil kunyah kuih siput hari raya ke2 itu.

"mak ni. Kalau cheq balik mak x membebel x buleh ka mak., kan semalam cheq dh pi ghumah kawan2 cheq semua," mata zuren terus menatap dpn tv. Drpd aku pg jalan2 rumah kwn2 aku tu. Baik aku tgk tv. Raya2 ni byk crita best. Hurm,, hari ni hari raya kedua, tv3 ada cerita best la. Pantas tgn nya menekan punat di alat kawalan jauh. Tiba2 kedengaran bunyi kereta memasuki kawasan rumah papan dua tingkat itu. Ish, sapa pula mai dtg ghumah aku ni. Ish, xboleh tgk aku senang la. X pasal2 aku kena buat air pulak nanti. Aku nk tgk tv ni.

"hang pi tgk sapa mai tu yen oit."

zuren bangun malas dr kusyen tmpat dia berbaring td. Dia menjengukkan kepala ke luar tingkap.

"x kenai la mak. Kereta besaq2 semua mak. Mak ada kawan mak2 datin ka? Depa pakai baju lawa2 mak,"

"hang biar betol yen oit. Bila masa pulak mak kawan dgn mak2 datin ni," mak iti dah sama2 menjenguk dari arah tgkap. Curious sgt nk tau agaknya.

"habih tu sapa depa ni mak. Xkan kawan kak dila kot. Eh mak, kereta tu cheq mcm kenai la mak," sebuah kereta camry hitam menarik minatnya. sah. Kompem. Pasti. Hundred percent. Apa dia buat kat sini.

"assalamualaikum," suara2 diluar memberi salam.

****

"sy bukan apa mak cik. Sy xbg tau pn zuren yg nk dtg hari ni. Sy mintak maaf ye mak cik,"

"xpa lah. Mak cik paham. Yen pn x penah habaq mai kat mak cik pn yg dia ada marka, dia dok habaq minat kat bos dia ja. Itu pn bos dia dh nk kawen," zuren yg dtg membawa minuman sudah mula blushing. Apa mak ni. Malu la cheq.

"ha yen. Hang p masuk bilik. Orang mai nk risik hang ni," ish mak ni. Ckp terus terang je. Malu la aku. Kamal sudah sengih2. Ish, aku tarik jugak sengih dia tu. Patut la suruh aku teman segala bgai nk bli cincin. Rupanya dia nk risik aku. Pantas zuren menjelirkan lidah pada kamal dan terus masuk kedlm bilik.

"nak kena pantun2 ke kak iti?" tanya seorang wanita yg agak berumur. Ibu kpd kamal brang kali.

"xpayah la. Kita teruskan aja. Apa orang putih habaq mai tu? Ha, straight to the point. Zuren tu pn dh mcm gatai sgt nk berlaki," semua orang sudah mula gelak besar. Kamal shj yg senyum2. Malu kononnya.

"dia nk ke ni mak cik?" kamal bersuara lg.

"apa yg x mau nya. Hari2 dok ceghita kat mak cik pasai ceo dia. Hensem la. Baik hati la.. Ha, ni kira jadi la ni. Bila nk langsung?"

"kalau boleh pihak kami nk buat akad nikah terus. Bulan dpn. Xpayah la tunang2.,"

"mak cik setuju. Bulan dpn kita langsung."

****

"aku terima nikahnya, zuren yusrena bt yusof dgn maskawinnya 28 ringgit tunai,"

"sah?"
"sah!"
"sah!"

"alhamdulillah," tok kadi angkat tangan membaca doa. Kamal jeling zuren yg ada agak jauh disblah kirinya. Dia kenyit mata. Zuren jegil mata. Sambil mulutnya buat isyarat 'gatal!', tapi zuren tersenyum selepas itu. Suhana yg nampak adegan itu membisik sesuatu pd telinga zuren.

"amboi x boleh tunggu malam ke?" zuren tarik sengih.

****

zuren menyapu losen ketangannya sbelum masuk tidur. Saudara maranya masih rindu rendah di ruang tamu. Dia sudah minta izin mau tidur bila saudara mara ajak berbual tadi. Mengantuk dgn majlis siang tadi. Kamal masuk ke dlam bilik. Zuren yg nampk kamal masuk dari biasan cermin meja solek itu hanya tersenyum.

"dah nk tidur?" tanya kamal.

"haah. Ngantuk la. Penat sgt"

"jum," kamal tarik tangan zuren. Mereka berbaring diatas katil. Masing2 menghadap siling.

"you.." zuren bersuara tiba2.

"panggil lah abg." pinta kamal. Zuren dh malu2.

"abg.."

"hmmm..?"

"kalau ren tanya sikit boleh?"

"tanyalah. Apa2 pn boleh,"

"kenapa abg nk kawin dgn ren?"

kamal dh mula berpaling pada zuren. Dia buat muka xpaham.

"ye lah, maksud ren knapa abg boleh tergerak hati nk memperisterikan ren yg kelam kabut dan blur 24 jam ni. Ren yg selalu marah2 abg. Ren yg asyik menggelabah ni?"

"sayang.. Abg ikhlas kawin dgn syg. Sikap syg yg blur la buat abg mkin sygkn syg. Sikap syg yg kelam kabut tu nampk cute sgt. Lgpun abg tau syg suka kt abg dr mula lg."

"mcm mana abg tau?"

"eyes never lies syg."

"abg..."

"dah2. Jum tidur."

pantas tgn kamal menekan suis lampu tidur disebelah kanannya. Gelap.

"i love u abg."

"love u too syg."

[tamat]

p.s. Sorilah.. Ending yg terlalu cliche.. Aku xtau nk buat mcm mane dh. X larat nk pkir bab2 romantik ni. My first try anyway. Please leave a feedback. :)

6 comments:

Anonymous said...

love it...

rin nia said...

wah....hbat ceritera ini

shidah said...

wahhh...kreatif la ali nih..good job....

ALI ZAINAL said...

Thanks all. Ni lg bersemangat nk tulis cerpen lg ni. :)

Anonymous said...

love it sgt3 tau ally..
len kali buat lagi..
mak nk bace lg nyah...

zureen said...

ali .
oke dahh nie. best .
good job .
nanti buat novel pulak ehh.
nanti aku tolong publishkan.
hak3.
nway goodluck (:
always support you.