Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Sunday, August 15, 2010

Cerpen blog: ramadhan dan cinta [6]

"kita nk ke mana?" pantas zuren bertanya sebaik masuk ke dlm camry hitam milik kamal.

"i nk u teman i pegi shopping"

"kat mana?"

"u ikut aje lah"

"kamal, u sedang bwk anak dara orang keluar. I kena tanya segala mcm perkara. Manalah tau kalau u nk kidnap i ke?"

"u ikut aje lah, i janji x culik u lah"

"ok. I trust u. Kita nk shopping untuk raya ke?"

"lebih kurang lah. Entah lah. I xtau nk describe this is shopping raya or what. Let b clear, i nk ajak u teman i pegi beli brg untuk i bertunang. I nk masuk meminang masa raya kedua nanti. So, shopping ni lebih kurang shopping utk raya ke2 la," kamal begitu selamba. Zuren sudah mula terkejut. Hatinya rasa lain. Tunang?

"ooowh"

"kenapa?" kamal jeling zuren yg ada disblahnya. Dia tersenyum sinis. Yess! Nampak sgt dia cemburu. Kamal, Mission accomplised.

"xdapape. Saje," suara zuren kedengaran sayu.

"ok.. But u know what?"

"what?"

"seem like u r soooo jelouse"

"oh please.. Seem like u r soooo wrong," cover zuren. Cover. Jgn nampak sgt kau suka kt dia.

"kenapa u ajak i ek? Sampai sggup bg i cuti" zuren bersuara lg. Yelah. Aku pn confius jugak. Kenapa x ajak bakal tunang dia aje kalau nk beli brg hantarn?

"saje je i ajak u. Lgpun citarasa u msti first class"

"hahahaha.. Pandai2 aje u ni., kenapa xajak tunang u? I mean ur tunang will b?"

"dia xtau pn i ajak dia bertunang ni"

"eh? Mcm tu pulak? Kalau mcm tu bkn bertunang namenye. Mcm mane nk bertukar2 hantaran kalau dia tak tahu," ish ape lah dia ni. Nk bertunang pn xtau ke.

"ooowww.. Dh tu. Mcm mane ni?"

"kita pergi beli cincin aje lah kamal. U dtg merisik aje kt dia,"

"ish, u ni kolot lah. Ada lg ke main risik2 zaman sekarang?" kata kamal selamba smbil tgn nya memberi signal utk memotong saga dihdapannya.

"u nk i tolong ke tak nk ni?"

"ok fine. Kita beli cincin risik"

"so? Kita nk ke mana?"

"klcc. Tiffany." pantas stereng dipusingkan kearah kiri memasuki kwsan klcc.

"haa??" zuren terkejut besar. Ya Allah dia ni. Nk merisik ank dara org pn nk beli cincin yg mahal2. Sah dia ni org kaya yg gila!

*****

"hello?" suara suhana kedengaran agak malas.

"woit sue, kau dh tido ke? Awal nye. Baru pukul 11 la," zuren terus menyerang bila suhana mengangkat telefon.

"kau ni kenapa pulak. Dh la xda salam tiba2 nk serang aku je. Aku ngantuk sgt la."

"hehehe.. Assalamualaikum dan salam 1malaysia wahai sang puteri beradu," zuren berkecindan.

"walaikumsalam. Ha, nape ni?"

"alah kau ni. Nk marah2 ni apa hal?"

"xda maknanya. Apsal ni? Kau kalau xda nk mintak tolg xda nya nk call aku," suhana main serkap jarang.

"hehehe," zuren tarik sengih.

"ha, ada lah tu."

"aku igt nk tumpang kereta kau nk blik kmpg raya nnt. Aku malas la nk drive,"

"nape tak naik dgn kakak kau je. Korang kan satu destinasi jugak," ish pelik betul pmpuan ni. Naik ajelah dgn kakak dia tu.

"kakak aku balik umah mak mentua dia kt kelantan tu lah cik akak oii. Tahun ni kan giliran abg amir. Boleh lah sue. Boleh lah. Bila lg kau nk tolong jiran sekampung ni,"

"yelah yelah. Tp kau kena ikut cuti aku. Aku minggu dpn dh start cuti, ari selasa aku balik,"

"ok. Set. Sayang kau lebih lah," ampu zuren lg. Kalau bab ampu mengampu ni serah kt dia lah.

"amboi. Habis tu abg ceo tu kau syg x lebih ke?"

"abg ceo tu syg lain," eh, apasal boleh terlepas ckp ni..

"hahaha. Kantoi. Kau minat dia ek?"

"x da maknanya. Dia nk kawin pun," ada nada kecewa dihujung suaranya.

"laa.. Ye ke? Dgn sape? Mcm mane kau tau?"

"aku xtau la dgn sape. Mggu lepas dia ajak aku teman pegi bli cincin utk merisik, tu yg aku tau"

"la.. Baru nk merisik. Org dh kawin pn boleh bercerai berai. Ni kn pula bru nk masuk merisik. Kau ada chance la ren,"

"amboi. Sdap nya kau ckp. Abis kau nk aku dicop pemusnah rumah tgga orang? Tolong la."

suhana disebelah sana sudah ketawa mengekek.

"xda lah. Aku ckp je. Kolotnye dia. Zaman skrg pn ada lg nk merisik sgala bagai. Ish. Tak paham aku,"

"entah. Tp biarlah. Mayb sbb pilihan family dia kot,"

"kau kecewa?" suhana cuba memahami hati kwn karibnya itu.

"xda lah. Kalau aku kecewa pn bukan dia nk kat aku pn."

"hurm.. Betol gak tu. Bkn dia nk kt kau yg menggelabah gila ni."

"apa kau ckp!!?"

suhana sudah tergelak besar..

[bersambung]

No comments: