Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Saturday, August 14, 2010

Cerpen blog: ramadhan dan cinta [4]

"mcm mana u boleh pengsan ni zuren?" kamal bertanya sebaik mereka masuk kedlm kereta utk menghantar zuren pulang. Zuren membisu. Rasa marah pun ada, malu pun ada.

"hellooo, i am talking to u," kamal masih mendesak. Zuren masih terus membisu.

"penat sgt ke puasa smpai boleh pengsan ni?" kamal masih bertanya.

"tak pe lah kalau u penat sgt. I hantar u dulu ok. Then, esok i suruh mekanik ambik kereta u kt ofis tu,"

"tak payah lah," zuren menolak pelawaan kamal. Ada nada marah dihujung suaranya.

"oh, belum bisu lg. Ada pn suara," kamal bergurau.

"ya. I belum bisu lg kamal. Atau lebih tepat tengku kamal asyraf bin tengku kamil.," perli zuren. Kamal tersentak. Nampaknya dia dh tau la. Patut pn smpai boleh pengsan dia ni. Ish, apa aku nk buat ni. Dia marah la pulak.

"u nk tau sbb ape i pengsan? I pengsan sbb betapa terkejutnya i yg i rupanya dtg dgn my big boss. I pengsan sbb i terkejut yg rupanya my big boss tak pernah bgtau pun yg dia boss i, i pengsan sbb i penah marah2 dan bertindak bodoh dpn my big boss, i pengsan sbb i terkejut dan malu yg i selalu kelam kabut dpn my big boss. Dan yg paling i terkejut smpai pengsan ialah, my big boss tu ialah u," zuren menghamburkan amarahnya. Abislah. Lepas ni aku comfirm kena pecat. Boleh pulak aku marah2 boss besar ni. Ah., lantak lah, nk pecat, pecat lah. Dia tak tau ke aku tgh marah ni. Malu pulak tu. Aku pn malas dh nk kerja kt pejabat tu.

"i can explain," kamal ingin beri penjelasan.

"tak pe lah. Esok2 je u terangkan. Hantar i balik sekarang," marah zuren masih bersisa. Tiba2 motorola miliknya bernyanyi. Pantas diangkat telefon nya itu.

"hello, ha sue. Nape? Keluar? Esok? Hurm.. Ok lah. Aku pn cuti esok. Agaknya dh kena pecat aku ni. Kt mane? Pukul brape? Ok,... Iya.. Aku igt.. Cenilesuire, pukul 10.. Aku pn nk menyejukkan hati yg panas esok.. Ok.. Jumpe esok. Bye," handphone kembali diletakkan dlm tas tangan.

"so...?" kamal mula bersuara.

"apa lagi u nk ni?"

"err... Rumah u.. Ermm.. Mane? Kita dh masuk Sri Hartamas ni," tergagap2 kamal menjawab. Seram jugak aku kalau perempuan kelam kabut ni marah.

"terus lagi. Lepas tu belok kiri. Berenti kt rumah nombor 6," jawab zuren. Ish, malu aku. Dia nk tolong hantar, aku marah2 pulak.

"ok," kamal membalas sepatah.

*******

"mcm tu sekali? Ya allah. Yg kau boleh tak tau dia boss kau ni mcm mana? Ish kau ni. Kelam kabut sgt," suhana gelak besar. Hajat dihati mengajak zuren keluar mahu shopping raya terbantut bila dgr cerita zuren. Langsung mereka melabuhkan duduk di hadapan kedai yg menjual pelbagai jenis tudung.

"lepas tu apa jadi?" suhana bertanya lg.

"aku marah la dia. Abis lah aku. Kena pecat la aku sbb marah big boss,"

"tu lah kau. Gelabah sgt. Abis tu kereta kau tu mcm mane?"

"aku dh suruh abg ipar aku pegi ambikan. Aku pn xtau la dia tu boss aku. Encik faiz pn x penah bgtau. Mana lah aku tau,"

"tu lah, lain kali kau ambil tau la sikit pasal hal syarikat," suhana dh mula membebel.

"eh, dah la sue. Sebelum kau start membebel, jom kau teman aku beli tudung raya jom," pantas zuren menarik tangan suhana. Mereka masuk ke dlm kedai tersebut. Zuren memilih beberapa helai tudung. Hurm., yg maroon ni nampak cntik lah. Zuren berkira2 sendiri. Tiba2..

"hai, beli tudung ke?"

"opocot mak engkau meletup," ish. Sape pulak yg berani buat aku melatah ni. Zuren berpaling. Aku dh agak dh. Kamal tersenyum.

"u ni stalker i ke? Mcm mane u boleh tau i ada kat sini?" ish dia ni. Dh la marah aku x hilang lg ni.

"i mmg dpt agak u ada kt sini. U tak ingat semalam u ckp kt fon dgn kwn u?"

"sape ni zuren?" tiba2 suhana dtg dgn membawa beberapa helai tudung.

"so, u must b sue. Rite?" pantas kamal bertanya. Tgn dihulur. Suhana malu2 mahu menyambut. Hurm,, kacak jugak. Bisik hati kecil suhana.

"kau jgn nk menggatal lah sue. Dia ni lah ceo aku yg aku citer tu,"

"oh,, eh zuren. Aku tgk tudung kt sana lah. Byk yg cantik2 tu," suhana meminta diri. Malas kacau dau sbnarnya.

"so, u buat ape kat sini?" zuren bertanya. Sekadar berbhs. Yelah, berbudi kita berbhs. Dia kan dh byk kali berbudi kat aku.

"nak jumpa u lah,"

"sbb?"

"no reason.,"

"ok," zuren sudah malas nk layan.

"u pulak buat ape kat sini?" kamal hilang idea. Terpaksa tanya soalan bodoh.

"eh, i rasa u belum buta lg kn? Tak kan tak nampak i tgh menyiram bunga kat sini kot," perli zuren.

"ha.ha.ha. So funny cik zuren oi," kamal gelak sepatah sepatah.

"whatever., malas layan u,"

"ok,"

"u buat apa lg kt sini? Sini brg perempuan la. Pegi la tmpt lain,"

"i nak tgk u. It is a crime?"

"ish u ni. Apasal la mana i pegi mesti ada u? Rimas lah,"

"entah, mana i tau. Mungkin kita ada jodoh kot," kamal menjwb selamba.

"haa?" ish betul ke apa aku dgr ni. Dia ni nk bg aku pengsan lg ke.

"eh, tdung ni cantik. Ambil lah. I byr kan ya?" pantas kamal menukar topik. Diamblnya tdung ditangan zuren dan dibwnya ke kaunter bayaran. Zuren masih terpacak disitu. Terkeliru sebentar. Ish, apasal muka aku panas ni. Aku blushing ke? Tidak!!

[bersambung]

No comments: