Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Thursday, January 6, 2011

anak ikan [TIGA]






Kampung Chendering, Kota Tinggi, Johor
Bosannya… dia bermonolog sendirian. Duduk kat kampung ni tak da apa nak buat lah. sekejap dia bergolek ke kiri sekejap kemudian dia bergolek kekanan pulak. Cadar katilnya sampai sudah tertanggal kesan daripada tabiatnya yang suka bergolek-golek itu. Budak yang langgar aku tadi nampak cantiklah. Suri… sedap nama dia. Tapi anak siapa eh? Tak pernah nampak pulak sebelum ni. Pakai tudung pulak tu. Sejuk hati. Ish aku ni dah angau lah. Macam lah budak tu nak dengan aku. Aku ni kotor, penuh dosa. Maksiat sini sana. Tak padan langsung. Lupakan aje lah. bosannya… apa khabar Nancy agaknya ya?
*****
Imbas kembali
Rocky Restaurant, Jalan Telawi, Lembah Pantai
Hujan. Dia sukakan suasana hujan. Bau aspal semasa hujan terasa sangat menyenangkan. Seorang lelaki melayu bersama seorang wanita cina berskirt paras lutut dilihatnya terkejar-kejar masuk kedalam restoran. Mungkin ingin mencicip secawan kopi sambil menanti hujan reda. Dia mampir menghampiri keduanya seraya membawakan menu.
“Coffee,” pesan si lelaki melayu.
“Make it two,” si wanita cina itu memesan minuman yang sama.danish melangkah pergi. Membawa pesanan menu ke dapur. Selepas lim aminit dia mampir kembali besama dua cawan kopi.
“Awak, nanti kejap,” wanita cina itu tiba-tiba memanggilnya tika dia mahu berpaling ke dapur.
“Ya saya?”
“Nama siapa?” wanita cina itu bertanya pula.
“Danish. Danish Othman. Kenapa?” dia kembali bertanya kepadanya. Wanita cina itu dilihat diam. Memandangnya keatas dan kebawah. Seketika kemudian dia berbisik pada lelaki melayu disebelahnya.
“Saya Nancy. Ni Rayyan. Awak minat tak nak pegang duit banyak?” wanita bernama Nancy itu turut memperkenalkan temannya.
“Minat cik Nancy. Siapa tak minat pegang duit banyak,” dia pantas tersenyum.
“Ni kad saya. Kalau awak berminat datang lah esok,” Nancy menghulurkan kad namanya. Danish membaca nya sekilas. Model? Dia berbisik didalam hati.
“Layak ke saya jadi model cik Nancy?” dia bertanya.
“Awak datang dulu. Nanti awak tau lah,” Nancy menjelaskan sambil tersenyum.
*****
Kampung Chendering, Kota Tinggi, Johor
Dia sedar. Sejak dia mengenali Nancy dia sudah berubah 360 darjah. Dia mula kenal pakaian berjenama, dia mula pandai memakai perfume, dia mula tahu mewarnakan rambut, sudah tahu feyen terkini, sudah mula tahu pereka fesyen ternama, malah dia sudah mula digilai gadis-gadis. Tapi seingatnya itu sahaja, siapa sangka Nancy juga membuatkan dia kenal kelab malam, arak dan rokok, dia juga mula kenal nikmat seks. Siapa sangka Nancy menjalankan ‘perniagaan’ lain selain menjadi agency model. Dia masih ingat pengalaman pertama dengan seorang pelanggan yang usianya lebih tua dari ibunya sendiri. Mulanya agak sukar untuk melayan kerenah seks wanita-wanita yang layak kemasjid ini, tapi selepas mendapat habuan yang berlibat kali ganda dia semakin ghairah. Dia semakin suka mencari mangsa. Dan dia suka lihat wanita-wanita tua ini mendambakannya. Tapi, bagaimana kalau mak dapat menghidu cara hidupnya ini? Sememangnya ibunya tidak pernah tahu kerjanya. Yang ibunya tahu dia merupakan model yang sering muncul di muka-muka majalah.
“Oh mak… ayah…,” dia meraup mukanya dengan telapak tangannya. Lampu dipadamkan. Telefon bimbit dimatikan. Malas melayan kerenah manusia-manusia yang dahagakan seks sewaktu tidurnya. Kadang-kadang dia terasa juga yang dirinya penuh noda dan dosa, tapi wang ringgit mengatasi segalanya. Duit, siapa yang tidak kalah dengannya?
Mata ditutup rapat. Cuba untuk tidur. Sudah malam sangat. segenap sebelum tidur dia berbisik perlahan. Sekadar dengar ditelinganya sahaja,
“Bila aku nak berubah?”
*****
Ibunya memintanya menemaninya kepasar. Digagahkannya juga walau tidurnya masih belum puas. Danish hanya menunggu didalam kereta sementara ibunya memilih sayur dan ikan di pasar. Radio dihidupkan sementara menghilangkan bosan. Seketika dia perhatikan sekitar pasar. Ternampak Wahid anak pak lebai tengah memunggah ikan dari bekas ais itu. Dulu dia dan Wahid rakan sekelas, tapi kini mereka tidak rapat lagi. Kerja dipasar sahaja kau wahid? Dia tersenyum sinis. Tapi rezeki kau halal Wahid. Senyum sinisnya hilang bila teringat akan rezeki. Hajatnya mahu menegur Wahid penjual ikan itu tapi ibunya sudah membuka pintu kereta. Tak pelah esok-esok aku jumpalah kau wahid.
“Anak siapa tu mak?” dia menunjukkan seorang gadis bertudung yang dilanggarnya tempoh hari. Tiba-tiba gadis bertudung itu melintasi keretanya.
“Mana?”
“Tu, yang pakai tudung tu,” dia menunjukkan ke suatu arah.
“La… Suri ke? Anak pak imam surau tu,”
“Orang kampung ni jugak ke mak? Tak pernah nampak pun,”
“Mana nya kamu nak kenal. Dari kecik bapak dia dah hantar sekolah pondok. Tu baru balik dari Mesir tu,”
“Ooo…” panjang dia tarik vocal o.
“Berkenan ke?” emaknya tiba-tiba bertanya.
“Ish, tak de lah mak,” Danish pantas mengelak.
“Bagus lah tu. Kamu pun bukannya padan dengan dia. Dia tu lulusan agama kamu tu sembahyang subuh pun mak tak pernah nampak. Jangan mimpi lah nak jadi menantu pak imam tu,” selamba siibu mengondem anak sendiri.
“Ish mak ni. Ke situ pulak. Dia pun tak nak dekat Danish ni mak,”
“Kalau dah tau tak pe. Dah, apa lagi yag kamu tercegat tu. Jom lah balik,” si ibu memerintah.
Enjin dihidupkan. Berderum bunyi Nissan Fair Ladynya. Seisi pasar memandang kearah keretanya reflek dari bunyi deruman tadi. Dia tersenyum bangga melihat orang ramai terpegun dengan keretanya. Klac ditekan. Selepas memasuki gear dia terus meninggalkan kawasan pasar tersebut.
*****
Gadis itu dilihatnya menunggu dihadapan kedai runcit berkenaan. Mungkin menunggu hujan berhenti untuk dia segera pulang kerumah. Danish mendekati gadis tersebut.
“Suri?”
“Ya saya?”
“Hujan ni, jom saya tumpangkan,” dia mempelawa gadis itu.
“Eh, tak pelah menyusahkan encik Danish je,” gadis itu cuba menolak.
“Awak tahu nama saya?” Danish bertanya kehairanan.
“Siapa tak kenal kalau muka awak hari-hari masuk surat khabar,” Suri berterus terang.
“Oh… ingatkan ustazah baca al-Quran je. baca surat khabar jugak rupanya ya?” Danish cuba bergurau. Cuba untuk menyuntik suasana ceria agar tidak terasa kekok.
“Ada-ada aje lah awak ni,” gadis bertudung itu tersipu malu.
“Apa yang tak da nya. Betul lah awak ustazah. Baru balik dari Mesir kan?”
“Mana awak tahu?”
“Awak ingat awak sorang je baca surat khabar?”
“Eh, saya mana ada masuk surat khabar lah,” dia tergelak kecil.
“Memang lah awak tak da masuk surat khabar, tapi kalau awak nak tau mak saya tu macam internet bergerak. Semua dia tahu. So, mak saya lah yang bagitahu saya,” Danish cuba bergurau lagi bila melihat Suri seperti sudah selesa dengannya.
“Oh… awak ni pandai bergurau,”
“Eh, jom lah saya hantar kan awak. Hujan ni macam tak nak berhenti je,” Danish mempelwa sekali lagi.
“Tak pe lah menyusah kan awak je lah,”
“Tak susah lah. lagi pun ni tanda saya minta maaf sebab saya langgar awak kat kedai nasik lemak hari tu,”
“Eh, yang tu saya yang salah lah. sampai jatuh nasik lemak awak,”
“Kalau awak rasa awak yang salah, lagi lah awak kena naik kereta saya. Kalau tak saya tak maafkan awak,” Danish sudah main ugut-ugut pula.
“Awak ni…” Suri melepaskan keluhan kecil.
“Jom,” Danish dah siap buka kan pintu kereta. Dan Suri masuk kedalam keretanya.
***** 
...to be continue

No comments: