Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Monday, January 10, 2011

anak ikan [EMPAT]





Nancy’s Model Agency, Kuala Lumpur

“Hey Danish… Awalnya balik KL. Kata nak cuti sebulan kat kampung. Ni baru tiga minggu dah terpacak kat sini. Apa kes?” Rayyan menegurnya.

Rayyan merupakan jurugambar di agency berkenaan. Kadang-kadang ada juga orang yang menempah Rayyan sebagai pemuas nafsu. Walau Rayyan bukan seorang model tapi dia memiliki wajah yang kacak juga. Ramai lah mak datin yang mahu menjadi kannya anak ikan.

“Bosan lah duduk kampung. Tak da life,”

“Ahha… tau pun tak da life. Yang kau mintak cuti sampai sebulan tu siapa suruh,”

“Ala masa tu aku tengah bengang dengan Nancy. Eh, dia ada kat dalam?” pantas Danish menukar topic. Malas rasanya mahu berbincang mengenai topic balik kampungnya itu?

“Dia tak da lah. Dia ke Brickfields carik budak baru. Eh, kau dari Kota Tinggi terus datang sini ke?”

“Tak lah. Aku dari rumah aku kat Royale Chulan tu lah. Bosan pulak duduk rumah sorang-sorang. Tu aku datang sini tu,” katanya sambil menerangkan maksud kedatangannya.

“Kalau bosan kau pergi layan semua customer kau tu. Ramai sangat dah tempah kau,” kata Rayyan sambil tergelak kecil.

“Ala… aku malas la nak layan orang sekarang ni, sakit pinggang ni. Eh, kau free tak malam ni?”

“Aku? Aku tak da hal malam ni. Asal? Jangan cakap kau dah gian dekat jantan bila kau dah dapat Ikram tu?” Rayyan cuba berlawak lagi.

“Please Ray. Aku still macam dulu je. Ikram tu yang terlalu paksa aku. So, aku nak buat macam mana. Aku layan je lah. Eh, Funtique tonight?” Danish mengajukan nama kelab malam ekslusif itu tanda mahu mengajaknya kesana malam nanti.

“Set,” Rayyan tunjuk double tum ups sambil angkat kening.

“Great. Lama tak ke sana. Pukul 11 aku jemput kau,”

“Okay. Aku pergi dulu lah. Nak shoot budak baru yang nak casting lah,”

“Wah kau. Pandai dah main shoot-shoot sekarang. Nak main tembak apa tu?” Danish bercanda.

“Banyak lah kau. Aku nak shoot gambar diorang la sengal.” Rayyan turut tergelak besar, faham dengan maksud Danish yang tersirat itu.

“Okaylah. See you around,” Danish turut meminta diri. Rayyan pula hilang kebilik fotografi bersama kameranya yang sentiasa tergantung di lehernya.

*****

Funtique Club and Bar, Kuala Lumpur

“Cheers,” Rayyan angkat gelas wiski sambil dilagakan ke gelas milik Danish.

“Untuk apa?” Danish kehairanan tapi dia turut melagakan gelasnya.

“Well, untuk kau yang dah kembali semula,”

“Ada-ada aje lah kau ni,” gelas wiski disua ke bibir. Diteguk rakus, ditelan puas.

Dia memasang mata ke lantai tari. Pasangan kekasih seronok menikmati nafsu duniawi. Lagu irama pop membingitkan telinga. Tapi dia selesa begitu. Rayyan dilihatnya asyik memandang kesana-kemari. Biasalah cuci mata. Tapi dia sedar Rayyan sebegitu untuk mencari budak baru yang berpotensi untuk menjadi model.

“So, waddup your kampung?” Rayyan bertanya tiba-tiba.

“Tak da apa-apa yang menarik lah. Cuma, aku balik kali ni tiba-tiba mak aku tanya pasal kahwin,”

“Dude, itu lah pasal. Kau dah 30 tahun takkan taknak kahwin kot,” Rayyan Tergelak kecil biasalah kalau ibubapa bertanyakan soal jodoh. Dia juga begitu. Sebab itu dia kurang gemar pulang ke kampungnya. Sudah bosan dengan soalan yang sama dari ibu bapanya.

“Ala… aku bukan apa. Kau tahu la orang macam aku ni. Siapa yang nak jadi kan menantu? Dengar aku kerja model dah kena reject awal-awal, belum dengar aku ni buat part-timer jadi gigolo,” Danish bersuara. Suaranya sedikit dikuatkan. Sememangnya bercakap didalam tempat sebegitu perlu dinaikkan sedikit volumenya. Lagu-lagu yang berkumandang terkadang menggangu perbualan.

“Kau ni bercakap macam orang dah patah hati je bunyinya. Kau cakap je kau nak siapa? Datin Maimun? Lucy? Atau Ikram? Aku boleh pinangkan,” Rayyan bercanda lagi. Dia tergelak besar. Sekali lagi disuanya gelas wiski kemulutnya. Matanya masih menatap liar di segenap lantai tari.

“Kau ni cakap elok-elok lah. Takkan aku nak cilok Datin Maimun tu kot. Tak pasal-pasal kena maki hamun dengan anak dia yang sebaya aku tu,” Danish berseloroh.

“Then kau nak orang yang macam mana?”

“Kalau boleh aku nak orang yang bertudung lah,”

“Bertudung?” Rayyan kehairanan.

“Haah… macam Suri,”

“Suri?” siapa Suri? Rayyan tertanya-tanya.

Pertanyaan Rayyan tidak dibalasnya. Dia kembali meneguk minuman keras itu. Matanya kembali ke lantai tari.

“Ada ke orang yang bertudung, alim, dan macam ustazah ni nak kat orang macam kita ni Dan? Kita kena cermin diri kita Dan,” Rayyan bersuara lagi. Ada nada terpinggir dihujung suaranya.

“Hmm… tu lah. Hidup kita yang macam ni, siapa yang nak?” pertanyaan Rayyan di jawab dengan pertanyaan semula.

Matanya kembali meliar kelantai tari. Rayyan juga sedemikian. Sambil meliar mereka mencicip wiski. Sudah habis segelas dituang lagi. Begitulah hidup mereka saban malam. Sejenak matanya leka menhadap lantai dansa, sesusuk tubuh mendekatinya.

“Hai boys… berdua je?” gadis yang berpakaian menjolok mata itu menegurnya.

“Hey Lucy… panjang umur you. Well, we just talking bout you,” Rayyan ramah menegur gadis bernama Lucy itu.

“Oh… you guys mengumpat I eh? Tak baik tau… berdosa,” Lucy bergurau sambil tergelak manja.

Lucy duduk menyertai mereka walau tidak dijemput. Gadis itu dilihat mengeluarkan sekotak rokok dari tas tangannya. Disua kebibir dan dinyalakan api. Kotak rokok di suakan kepada Rayyan dan Danish. Danish mengambilnya manakala Rayyan menggelengkan kepala. Memang Rayyan begitu tidak suka merokok ditempat tertutup, terasa sesak dadanya.

“Danish… mana you menghilang. Never call me ha?” Lucy pantas bertanya selepas menyedut asap rokok.

“Lately I busy Lucy. Sorry sangat,” Danish beralasan.

“Dia balik kampung lah Lucy. Dia mintak cuti sebulan senang-senang je Nancy approve kan,” Rayyan berterus terang bagi pihak Danish.

“Oh… really darling? Kenapa tak bagitahu i?” Lucy bersuara lunak.

“Well, I just nak tenangkan fikiran I je. Serabut sangat lately ni,”

“Kalau serabut… I pun boleh hilangkan serabut you honey,” nada suara Lucy sudah berubah. Ada sedikit nada ghairah dan menggoda.

“You tak payah lah nak tenangkan serabut dia. Dia dah ada Suri untuk tenangkan dia Lucy,” Rayyan menjawab lagi. Rayyan tergelak besar dapat mengenakkan Danish.

“Siapa Suri? Customer baru ke?” Lucy bertanya kehairanan. Tapi tenyata persoalannya tidak dijawab. Baik Rayyan mahupun Danish masing-masing mendiamkan diri.

“Siapa Suri? Oh My God. You balik kampung sebab you kena paksa kahwin dengan Suri? And you never told me?” Lucy buat muka terkejut.

“No… I never married yet Lucy. I am still virgin,” pantas Danish menjawab.

“Ahha… since bila lah you still virgin Dan? Setahu I you dah hilang teruna you sejak umur 22 tahu Dan. And what I can’t imagine is yang hilangkan teruna you tu dekat Datin Sally yang dah tua kerepot tu. Oh please lah Dan.” Lucy bercanda lagi.

Rayyan sudah tergelak besar. Danish berlagak tenang. Rokok disedutnya lagi. Udara panas yang mengandungi nikotin dan tar itu berebut-rebut memasuki kerongkongnya.

“Stop it Lucy. Datin Sally pun dah meninggal. Tak baik you cakap macam tu kat dia,” Danish cuba mengelak. Dia memang tidak berapa gemar jika bercakap mengenai teruna ni. Rasa sangat kerdil.

“Okay… so tell me. Who is Suri?”

***** 


....to be continue

No comments: