Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Sunday, January 2, 2011

cerpen blog: kota cinta




Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Kelantan
Sebuah kereta Toyota Camry dilihat diparkir dihadapan pintu pagar utama masjid berkenaan. Seorang wanita dilihat duduk ditempat pemandu bersama seorang lelaki bersongkok ditempat duduk penumpang bersebelahan dengan wanita tersebut. Wanita tersebut dilihat berwajah tenang dengan memakai kaca mata hitam juga sedondon hitam dengan persalinan yang dikenakan. Sejenak kedengaran batuk-batuk kecil dari wanita berkenaan. Bibirnya nampak pucat tapi dia jelas kelihatan tenang.
“Sakit awak makin teruk. Awak dah ambil ubat?” si lelaki bertanya akan perihal kesihatannya. Wanita tersebut hanya mengangguk sambil tersenyum.
“So… kita dah kat sini. Awak yakin dengan keputusan awak?” lelaki tersebut bertanya lagi. Wanita tersebut hanya tersenyum terdiam seketika. Memandang segenap sekitar masjid.
“Saya tak pernah buat keputusan seyakin ini Ferhad. Saya dah fikir semasak-masaknya,” wanita berkenaan kelihatan yakin. Dia tersenyum lagi menampakkan ulas bibirnya yang pucat.
“Family awak macam mana?”lelaki bernama Ferhad itu bertanya lagi.
“Saya akan jelaskan selepas semuanya selesai. Lagipun benda baik tak elok dilambatkan. Kan?” wanita berkenaan tersenyum lagi.
“Kalau macam tu marilah,” lelaki bernama Ferhad itu sudah siap membuka pintu kereta. Ditangannya dikepit bersama kertas-kertas yang mungkin merupakan borang-borang yang diperlukan nanti. Ferhad sudah bersedia untuk keluar.
“Awak pergi dulu. Lagi lima minit saya datang. Saya nak rehat sekejap,” wanita berkenaan meminta kebenaran. Lelaki bernama Ferhad itu hanya tersenyum. Segenap tubuh Ferhad hilang dibawa masuk kedalam masjid. Wanita berkenaan memerhatikan segenap kawasan masjid. Dia tersenyum lagi. Hatinya jadi semakin tenang. Tidak pernah dia setenang ini. Tanpa sedar hatinya terbawa ke Kuala Lumpur, mengenang peristiwa lama.
*****
Marketplace, Jalan P.Ramlee, Kuala Lumpur
Lampu neon berwarna warni kadang-kadang agak memeningkan kepala. Bunyi bising berirama tango itu juga membingitkan telinga. Apatah lagi dengan jerit pekik suara manusia yang ligat berdansa di lantai tari. Dicampur pula dengan asap-asap rokok yang memenuhi ruang udara yang sempit. Sungguh menyesakkan. Kelihatan seorang wanita cina sedang duduk dikerusi bar yang agak tinggi itu. Wanita keturunan Tiong Hua itu kelihatan selesa disitu. Biar telinganya bingit, biar kepalanya pening asalkan dia selesa. Dihadapannya seorang bartender sedang ligat melambung tinggi botol-botol wiski dan champagne.
“More champagne?” bartender itu bertanya apabila melihat gelasnya sudah kosong.
Dia hanya mengangguk. Tanda menginginkannya lagi. Segenap gelasnya yang kosong kembali terisi penuh dengan minuman keras tersebut. Dia meneguknya rakus. Tiba-tiba seorang lelaki datang dan memeluknya dari belakang. Dia tersenyum.
“Honey… why just sitting here? Wanna dance?” si lelaki mempelawanya menari sambil mencium nakal pipinya dari arah belakang.
“I don’t think so dear,” dia membalas selamba. Dia kembali meneguk champagne.
“Come on Katherine. It’s New Year. New Year without dancing? Sama macam you tak celebrate,” si lelaki kembali memujuk.
“Who say I am not celebrate? Don’t you see I am drinking the champagne? Plus, I don’t think I want to dance tonight. I want you Johan,” suara Katherine sudah berubah rentak. Dia semacam menggoda.
“You are totally drunk Kate,”
“Yes I do… I drank your love Johan. Don’t you feel the same way with me? I adore you. Come, go home with me?” Katherine mula menabur kasih. Dia semakin menggoda Johan.
“Honey… your husband?”
“Oh… he’s not around. Siang malam outstation. Boring… Come darling. Go home with me?” Katherine menggoda lagi.
“Okay. Macam lah I can say no,” Johan akhirnya bersetuju. Dia tersenyum nakal.
Selepas membayar bil, mereka keluar dari tempat yang bising dan membingitkan itu. Menaiki BMW milik Johan dan terus memecut laju ke Bukit Antarabangsa.
*****
Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Kelantan
KNOCK! KNOCK! KNOCK!
Bunyi ketukan di cermin tingkapnya mematikan lamunannya. Dia menurunkan cermin tingkapnya. Kelihatan Ferhad berada diluar sana.
“Awak kata lima minit. Cepatlah pak imam dengan ustaz dah tunggu tu,” Ferhad bersuara sambil menunjukkan jam tangannya.
“Sekejap lah. Awak pulak yang tak sabar-sabar,” dia bercanda sambil tersenyum memandang Ferhad.
Ferhad hanya tersenyum. Dia kemudian turun dari kereta Toyota Camrynya. Cermin mata hitamnya ditanggalkan. Dilempar ke dashboard kereta. Kemudian dia membetulkan sedikit duduk tudungnya. Selepas itu dia terus berjalan seiringan Ferhad memasuki kawasan masjid dan terus ke ruang solat muslimat. Di dalam masjid kelihatan dua orang lelaki yang memakai serban juga tiga lelaki yang memakai songkok hitam seperti Ferhad. Juga terdapat beberapa orang wanita yang mungkin isteri kepada lelaki-lelaki tersebut.
“Katherine…,” tiba tiba Ferhad menegurnya dari belakang. Dia lantas berpaling.
“Ni saya kenalkan ustaz yang saya ceritakan dulu. Ustaz Rahmat,” Ferhad memperkenalkan seorang ustaz kepada Katherine. Katherine terkejut. Sangat terkejut.
“Katherine?” lelaki yang digelar ustaz Rahmat tadi juga kelihatan terkejut memandangnya.
“Raymond?” dan dia juga masih kaget.
*****
Bukit Antarabangsa, Kuala Lumpur
“I told you Raymond. I did it without purpose. I drank last night,” Katherine memberi alasan apabila tiba-tiba suaminya pulang pagi itu dan terlihat dia sedang nyenyak tidur bersama Johan. Teman baik suaminya sendiri.
“Are out of your mine? You are my wife, how could you bring another guy which is my best friend to our room. And sleep on our bed… how could you?” Raymond sudah mula naik angin. Johan sudah lama melarikan diri sejurus ternampak Raymond masuk sebentar tadi.
“Raymond… I told you… I…,”
“Too many reason Kate. You make me feel disgusting,” suara marah Raymond sudah tidak kedengaran lagi. Tapi ternyata dia masih kecewa.
“Raymond… I am sorry… I really mean it,” Katherine masih cuba memujuk. Tangan Raymond cuba dipegangnya. Tapi ternyata ditepis kuat.
“Enough Kate. Enough. I am off. I am off…” Raymond bersuara perlahan. Dia kembali ke pintu. Bagasinya yang sharusnya di unpack kembali diseret keluar. Dia pergi meninggalkan Katherine keseorangan. Meninggalkannya mungkin buat masa yang terlalu lama.
Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Kelantan
Mereka duduk berdua di penjuru masjid. Ferhad pada mulanya agak terkejut bila mereka memberitahu bahawa mereka sebenarnya pernah menjadi suami isteri. Namun Ferhad sedikit lega kerana tugasnya hampir selesai. Katherine meminta sedikit masa lagi sebelum majlis bermula kerana ingin meluangkan masa bersama Raymond sebentar. Dan Ferhad hanya mengiyakan sahaja.
“You are here rupanya. I find you everywhere,” Katherine memulakan bicaranya.
“I mintak maaf sebab menyusahkan you. When I left you that morning, I feel very uneasy. No peace and I need to find that peace. So, tiba-tiba I am here,” Raymond menerangkan situasinya.
“Since when you masuk Islam?” Katherine bertanya.
“Almost five years. And bila Ferhad told me that ada orang yang nak masuk Islam sama macam I jugak, I nak tau sangat siapa. Ye lah cause dia cakap orang tu Chinese juga. And I don’t aspect that she is you,”
“I pun macam you as well. Rasa uneasy and no peace. Bila my boss told me that I need to move on to Kelantan, I just agreed. I think I can find peace here. So, I told Ferhad that I decide to masuk Islam. Who knows, bukan sahaja ketenangan malah I found you here,” Katherine tersenyum lagi. Masih tampak lemah walau dia cuba menceriakan suasana.
“How you kenal Ferhad?”
*****
Lapangan Terbang Pengkalan Chepa, Kelantan.
Pesawat AirAsia dari Kuala Lumpur baru sahaja tiba. Lapangan terbang itu tampak sibuk. Orang ramai pelbagai bangsa berpusu-pusu dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Katherine keluar dari balai ketibaan dengan mengheret sebuah bagasi besar. Di penjuru balai berkenaan dia tercari-cari seseorang. Mungkin kenalannya atau seseorang yang seharusnya menjemputnya.
“Cik Katherine? Katherine Chan?” satu suara menegurnya dari belakang. Dia pantas berpaling.
“Ya saya?”
“Saya Ferhad. Saya ditugaskan menjemput cik,”
“Dari Warisan Holdings?” dia bertanya.
“Ya saya. Boleh kita kekereta cik Katherine?” Ferhad menunjukkan tangannya ke arah keretanya di parkir.
“Ferhad, stop call me cik. Formal sangat. Panggil nama saya saja okay?” pinta Katherine tiba-tiba. Dia tersenyum sambil menampakkan sebarisan giginya yang memutih.
“Oh, sure. No problem… Katherine,” Ferhad tersenyum.
Ferhad akhirnya membawanya ke keretanya. Dia hanya mengikutnya sahaja. Dan Ferhad mengambil alih menarik bagasinya.
*****
Pantai Cahaya Bulan, Kelantan
“Sedar tak sedar dah tiga tahun saya kat sini Ferhad. Saya suka duduk sini. Nyaman. Tenang,”
“Awak dah jatuh cinta kat Kelantan lah nampak gayannya ni?” Ferhad tersenyum sambil memandang sekitar pantai.
“Totally yes. Kat sini saya tengok tak banyak masalah social. Best jugak kan kat Kelantan ni. Kalau boleh saya nak duduk kat sini selamanya. Kalau mati pun saya nak mati kat negeri ni Ferhad,”
Dia memandang sekitar pantai. Hatinya tenang memandang pantai yang bersih. Dia menarik nafas sedalamnya. Kemudian dia terpandang seorang kanak-kanak perempuan yang sedang bermain air di gigi pantai. Dia tersenyum sendiri.
“Saya teringin nak ada anak Ferhad,” tiba-tiba dia bersuara.
“Awak… Err… Awak… Tak nak cari suami awak ke?” sememangnya Ferhad sudah lama tahu bahawa Katherine pernah berkahwin.
“Saya dah penat carik dia Ferhad. Awak pun tau saya bukannya sihat sangat. Lagipun kalau dia jumpa saya mustahil dia nak balik kat saya Ferhad. Saya bukan perempuan yang baik. Saya curang dekat dia Ferhad. Mungkin sakit saya tu merupakan balasan untuk saya,”
“Don’t say that Kate. Semua nya telah ditakdirkan. Jangan merungut dengan apa yang ditetapkan-Nya,” Ferhad memujuk.
“Saya bangga dengan awak Ferhad. Awak lelaki yang baik malah kuat agama. Saya tak pernah nampak awak tinggalkan solat. You half angel Ferhad,” Katherine memujinya. Kedengaran sangat ikhlas sekali.
“Tak ada manusia yang sempurna kat dunia ni Katherine. Saya buat semua tu atas tuntutan agama. Mungkin cara hidup kita berbeza sebab tu awak terlalu nampak kebaikan saya. Hakikatnya saya manusia biasa Katherine,” Ferhad merendah diri. Dia tidak mahu terlalu taksub dengan pujian yang diberikan manusia. Tidak mahu dituduh riak.
“Ferhad, kalau saya nak mintak tolong dengan awak boleh?” Katherine bertanya meminta kebenaran.
“Boleh. Apa dia?”
“Awak tau kan saya ni hidup pun tak lama. Kalau saya mati nanti, awak tolong cari suami saya. Cakap kat dia saya sayang dia sangat-sangat. Dan cakap pada dia yang saya mintak maaf sangat-sangat,” Katherine bersungguh dalam kata-katanya.
“Awak tak boleh cakap macam tu Katherine. Hidup mati ni bukan kerja kita. Awak perlulah berusaha,” kembut suara Ferhad menasihatinya.
“Awak cakap senang Ferhad. You are not in my shoes… Boleh kan Ferhad? Janji pada saya? Cari suami saya?” air matanya tanpa sedar mengalir. Disekanya perlahan menggunakan hujung jari telunjuk.
“Baiklah,” dia akhirnya bersetuju biar pun dia tahu yang tugas ini maha berat baginya.
“Dan satu lagi Ferhad,”
“Apa dia?”
“Saya dah lama fikirkannya. Dan saya rasa saya dah buat keputusan yang tebaik. Saya nak awak tunjukkan saya Islam,” dia memandang Ferhad dengan mata yang sangat berharap.
“Maksud awak?” Ferhad memandangnya serius. Keliru mungkin.
“Saya nak memeluk Islam Ferhad. Saya nak mati dalam Islam,”
“Alhamdulillah,” Ferhad reflek menyatakan kata syukur sambil menadah tangan.
“Boleh Ferhad?”
“Boleh. Tiada apa yang dapat menghalang bila hidayah-Nya dah sampai. Saya akan bantu awak Katherine. Saya ada kenal dengan seorang ustaz ni. Dia cina muallaf juga. Nanti saya kenalkan dia pada awak. Mungkin dia dapat membantu sedikit sebanyak,”
“Thanks a lot Ferhad. Awak dah banyak tolong saya,”
Dan Ferhad hanya tersenyum. Ikhlas. Sangat ikhlas.
*****
Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Kelantan
“Are you married again Ray?” Katherine tiba-tiba bertanya.
“No. well, you know I macam serik dengan perempuan,”
“Oh. I am so sorry. Must be sebab I, you still tak percaya pada perempuan kan?” Katherine tiba-tiba teringatkan dosa silamnya. Dosa pada suaminya sendiri.
“No… it’s not like that. It just… I… I still thinking of you Kate,”
“Ya right…” Katherine tergelak kecil. Mungkin dia beranggap Raymond sedang bergurau.
“No it’s true. I still love you Kate. And if possible, after settle all of this I want you back. I nak kita kahwin semula. I nak kita bina keluarga kita balik. Dalam suasana penuh Islamik Kate. I want family kita hidup dalam Islam. I am serious Kate. I still need you,” Raymond seperti bersungguh dalam suaranya.
“I pun still sayang kan you Ray. Kalau boleh I pun hidup dengan you balik Ray. I nak lahirkan anak-anak you. Tapi, I tak sure Ray,” Katherine pula kedengaran seperti berat hati.
“Why? Why you not sure? I dah maafkan you, Kate. Tak da apa yang boleh halang kita lagi,”
“I takut tak sempat Ray,” kata Katherine sambil terbatuk-batuk kecil.
“Tiada apa yang tak sempat Kate. I still love you and so do you. Dan lepas kita kahwin kita pindah KL balik. Kita still ada rumah kat sana kan?” Raymond masih kelihatan berharap. Sangat berharap yang Katherine akan kembali kepadanya.
“No Raymond. I kenal Islam kat sini. Kalau boleh I nak tinggal kat sini sahaja Ray. Kalau boleh I want die here too Ray,”
“I ikut je apa you mahu Kate. Yang penting I still have you,” Raymond tersenyum.
Katherine tidak menjawab. Dia masih menahan batuknya. Bibirnya bertambah pucat. Tangan kanannya menekup mulut dan hidungnya.
“Kate, are you okay? You look sick,” Raymond bersimpati.
“Kate, boleh kita mulakan sekarang? Pak imam dah tunggu tu,” tiba-tiba Ferhad datang menghampiri mereka untuk mengingatkan mengenai majlis mereka. Katherine hanya mengangguk. Mereka bangun dan akhirnya menghilang ke hadapan masjid.
*****
Segalanya sudah selesai. Katherine melafazkan shahadah dengan lancar sekali. Dengan sekali lafaz dia sudah bergelar Islam. Dan Raymond lah dilihat orang yang paling gembira sekali. Semua orang yang berada disitu melafazkan kata syukur. Semuanya bergembira dengan kehadiran saudara baru.
“Kalau dah siap semua jom kita ke pejabat agama. Kita nak comfirmkan awak punya agama baru kat sana,” Ferhad tersenyum sambil mengajak Katherine yang dilihat mahu bangun ke ruang solat muslimat.
“Ferhad, awak tunggu sekejap boleh? Saya ingat nak buat solat sunat dulu,” Katherine meminta kebenaran. Ferhad hanya mengangguk. Dia tersenyum lagi. Sentiasa tersenyum walau apa jua keadaan.
“Baik lah Katherine. Saya tunggu kat luar dengan ustaz Rahmat,”
“Oh ya Ferhad. Saya nak terima kasih banyak-banyak sangat kat awak. Awak dah banyak tolong saya. Dan saya nak mintak maaf sebab selalu susahkan awak,”
“Tak da apa-apalah Katherine. Ni tanggungjawab kita sebagai umat Islam. Saya ikhlas,”
“Terima kasih. Dan satu lagi, tolong cakap pada Raymond… err.. Rahmat, yang saya mintak maaf sangat kat dia. Tolong ya Ferhad,” Ferhad hanya mengangguk. Segenap Katherine berjalan ke ruang solat muslimat. Dan Ferhad dilihat hilang ke pintu utama masjid.
*****
“Dah lama sangat ni. Dekat setengah jam dah. Lamanya dia solat sunat,” Ferhad bersuara. Dia dan Raymond berada diluar masjid sedang menunggu Katherine.
“Ye lah. I going in to check for her,”
Raymond berjalan kearah masjid. Dia memasuki ruang solat. Dia berdiri diantara tirai yang memisahkan antara ruang solat lelaki dan wanita.
“Kate, are you in? Why taking so long. We all waiting outside,” Raymond bertanya kepada Katherine yang berada didalam ruang solat wanita. Tapi suasana masih sunyi. Tiada responds dari orang disebalik tirai.
“Kate… are you there?” Raymond bertanya lagi. Tapi masih tiada sebarang jawapan. Dia akhirnya mengambil langkah drastik. Tirai pemisah ditariknya. Dan sekujur tubuh yang lengkap bertelekung terbaring lesu di lantai masjid yang dihampar sejadah itu.
“Kate?”
“KATE!!!!”
*****
Tanah Perkuburan Islam, Kota Bharu
“Katherine Chan binti Lisa Chan. Maka dengan ini kamu berada di antara alam akhirat dan alam dunia. Alam yang kamu sedang berada ini digelar alam barzakh. Alam kamu ini merupakan tempat persinggahan sebelum kamu ke akhirat, sebelum kamu ditentukan syurga atau neraka, sebelum kamu dihisab di padang mahsyar. Kamu akan berada di alam ini buat masa yang lama sehingga tiba hari akhirat. Dan selepas ini tiada lagi yang akan bersama denganmu di alam ini. Kamu akan berseorangan ditemani makhluk tanah. Dan ingin diingatkan di sini wahai Katherine Chan binti Lisa Chan, apabila tujuh langkah kami meninggalkan kamu disini, maka akan datang kepada mu dua makhluk yang digelar Mungkar dan Nangkir. Segala amalan mu akan di soal oleh mereka. Maka apabila mereka bertanya kepada mu, siapakah tuhan mu, maka kamu jawablah Allah Subhanallahitaala, dan bila ditanya siapa nabi mu, Maka kamu jawablah Muhammad Rasulullah, dan bila ditanya apa agamamu, maka kamu jawablah Islam, dan bila ditanya apa kitabmu, maka kamu jawab lah Al-quran Nur-Qarim kitab mu dan apabila kamu ditanya apa kiblatmu, maka kamu jawab lah Kaabah. Dan jika kamu berjaya menjawab semua persoalan ini maka kamu telah berjaya menempuhi salah satu ujian di alam barzakh. Al-fatihah,”
Bacaan talkin bergema disegenap tanah perkuburan tersebut. Tanah perkuburan dihinggap suasana pilu. Pilu kerana baru kehilangan seorang saudara baru yang tidak sampai sehari mengenal Islam. Isak tangis didengari serata tempat. Disuatu sudut kelihatan Raymond sedang membaca sesuatu. Ya, Raymond sedang membaca diari milik Katherine yang dijumpainya disebelah jenazah Katherine di masjid berkenaan. Diselak perlahan diari berkenaan. Dan matanya tiba-tiba terhenti pada halaman terakhir diari berkenaan.

Kota Bharu sang kota cinta,
Di sini ku temui cinta illahi,
Di sini kutemui cinta sang suami,
Di sini ada segalanya yang ukhrawi,
Ya, Kota Bharu sang kota cinta,
Kota cinta yang tenang lagi menyamankan,
Kota cinta yang penuh dengan kemurnian Islam,
Kota cinta yang tiada tandingannya.

TAMAT

1 comment:

Aku Dan Cerita Aku said...

nice story,dude. keep it up.