Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Friday, August 13, 2010

Cerpen blog: ramadhan dan cinta [2]

Ish.. Mane la pulak brooch aku ni. Jap2.. Pikir balik. Erm.. Rasenye mase balik smlm ada aku letak dlm bekas ni. Eh, ada ke x ek? Ish.. Aku pn dh lupa la.. Aku dh lmbt ni. Mase ni lah brooch kegemaran aku tu nak ilang. Hei, xkn aku nk bg alasn brooch ilang kt encik faiz kalau dia tanya nape dtg lmbt nnt. Encik faiz tu bkn boleh kira. Ada je benda yg dia nk usik kat aku. 'hari ni brooch awk ilang, esok kasut awk ilang, lama2 jawatan awk tu pulak ilang cik zuren oii'. Aku brani ckp la msti ayat ni yg kuar kalau encik faiz tu bebel nt. X abis2 nk ugut pasal jwatn aku lah.
Zuren berckp sendirian. Brooch aku ni mana lah pulak. Kalau aku letak dlm ni msti ada kt dlm bekas ni. Mesti ada orang amek ni. Xkn kak dila nk ambik brooch aku tu kot. Padahal dia yg bg masa birthday aku dulu. Haa.. Ni, x lain x bukan mesti....

"jiejieeee!!!," smbil turun tgga zuren menjerit memanggil nama anak saudaranya itu. Jiejie yg sdang enak makan cornflake sarapn pagi itu terkejut. Hee,, budak ni dh la x puasa. Nk mkn dpn aku pulak. Saje je bg aku lg membahang.

"jiejie ada amek brooch ma chu kn? Baik ngaku cpt.," zuren buat muka polis trafik misai lentik pada jiejie. Jiejie sudah takut2.

"mana ada jiejie amek. Ma chu ni suka tuduh2 jiejie tau," muka jiejie sudah mcm nk nangis je. Kalau sekali lg zuren naik suara komfirm pecah lah empangan mata jiejie itu.

"apa bising2 pagi2 buta ni yen?" dila yg baru muncul dr dapur mula keliru. Ish, budak zuren ni. Kalau 1 hari x sakat ank aku x boleh ke. Dila bebel2 sendirian.

"anak akak ni la. Dia amek brooch yen yg akak bg tu,"

"jiejie syg. Ada amek brooch ma chu x? Kalau ada bg ma chu cpt," dila ckp baik2 pada anak nya itu. Ye lah, kalau dickpnya kuat2 xpasal2 melalak pulak anak manja dia tu.

"mana ada jiejie amek mama, ma chu tu saje tuduh,"

"abis tu? Sape amek?" zuren bersoal siasat mcm jiejie tu ditahan polis sbb edar dadah pula. Hee.. Geram btol aku budak ni. Dh amek xnk ngaku pula. Dh la dulu di ameknya lipstik aku ditonyohnya kt barbie doll dia. Hee, saje buang masa aku la bdk kecik ni.

"dah la yen. Kau letak merata la tu. Pakai la brooch yg lain dulu. Kau kn byk brooch. Nt lmbt pulak nk g kerja,"

"ye lah kak. Hee. Geram aku," zuren terus naik keatas. Sebelum tu sempat pula dia kenakan jiejie.

"balik school nt ma chu malas amek jiejie. Balik naik bas la.,"

"mama!!" jiejie dh mula menangis. Zuren gelak besar. Suka benar dia menyakat budak 6 tahun itu.

*************

zuren terkocoh2 keluar dr myvi nya. Alamak dh lmbt ni. Terus dia menuju ke lif. Bagus lif dh terbuka. Dia pantas berlari masuk ke dlm lif yg terbuka luas. Dan tanpa dia sedar ada orang lain yg ingin keluar dr lif tersebut. Dan...

GEDEBUK!

Dia terjatuh. Fail2 penting untuk mesyuarat pagi ini berjatuhan. Kertas2 berterbgan. Ish orang ni buta ke hapa. Zuren mengomel sendirian. Mata letak kt mana ntah. Dah la aku tunggu masa je nk kena maki dgn encik faiz ni.

"awk ok?" lelaki itu bersuara

Mukanya masih menunduk kebwh. Sedang berupaya menjejak kertas2 yg berterabur. Sambil menyusun kertas2 penting itu dia membebel sendrian.

"awk ni kalau x rabun mesti buta. Xpn cacat penglihatan. Xkn xnampak sy kot. Sy dh la dh lambt ni. Awk boleh pula nk langgar2 sy. Tgk kertas2 ni berterabur. Sape nk kutip ni? Awk nk kutip?" zuren masih membebel sorang2. Tgn tergapai2 mecari kertas yg berselerak.

"maaf. Tp rasanya awk yg langgar sy,"

"hei, awk tu yg langgar sy dulu tau," zuren angkat muka.

"you?" zuren terperanjat. Lelaki itu tersenyum. Ish. Apasal la aku asyik dpt malang je kalau jumpe encik kunci-kereta ni. Semalam kunci jatuh dkt lif. Hari ni aku jatuh dpn lif pulak. Esok aku jatuh cinta pulak dgn org dpn lif ni agaknye. Ish apa aku merepek ni. Jatuh cinta tu bkn perkara malang ok. Jatuh cinta itu heaven. Apa aku bebel sorang2 ni.

"xpelah., i nk cepat ni. Kang berapi pulak bos i tu. I mintak maaf ye kamal," zuren minta diri.

"nanti zuren!" kamal memanggilnya. Ish ape pulak la lelaki kunci ni nak. Encik faiz agaknya dh berapi kt meeting room tu, dia boleh pulak nk buat sesi ice-breaking kt dpn lif pulak.

"i am sure its yours," kamal bg dialog smalam. Apa pulak yg dia jumpa ari ni. Eh, kerongsang aku tu.

"tu i punye., mane u jumpe?"

"kat parking lot smlm. Waktu u tgh gelabah,"

zuren gelak besar.

"whats so funny?" kamal hairan. Org ckp dia gelabah pn suka ke?

"u dh buat seseorang menangis sbb keronsang i tau," tawa zuren masih bersisa. Dia teringat insiden dgn jiejie pg tadi.

"u nangis sbb keronsang ni?" kamal mula pelik.

"nolah bkn i. Nt lah story. Kalau i 'jatuh' lg i crita lah. Btw u ni memang mcm tresure hunter lah. Ada je brg i yg u jumpe"

"hahaha," kamal gelak besar.

"well, i need to go. Agaknya dh tumbuh tanduk bos i tu kt meeting room tgu i. bye. See ya., oh, ya thanks about the brooch," zuren meminta diri. Dia masuk kedalam lif. Terus ditekan ke tingkat 6. Lantak kau la nk marah encik faiz. Yg penting aku dpt brooch aku balik.

[bersambung]

No comments: