Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Wednesday, August 18, 2010

Cerpen blog: cinta qaseh [1]

"so, i think that all for today. And make sure u are ready for ur presntation next 2 week about ur love one," mrs ling meingatkan plajarnya. Bel492 memang perlu byk pmbntangan. Mulanya mmg agak sukar untuk semua pelajar membiasakan diri dgn subjek ini, tp lama kelamaan semua pelajar kelasnya dpt membiasakan diri utk berckp dihadpan. Lebih2 lg dia yg memang suka memberi semangat kpd pelajarnya.

"oh, one more thing, do u guys know where Qaseh is? She didnt attend my class for 3 weeks. Anybody?" dewan kuliah au300 yg menempatkan lbh kurang 200 org pelajar itu sepi. Tiada yg bersuara.

"helmi?" helmi angkat muka.

"yes mrs ling?"

"where is ur twin?" sengaja mrs ling menekankan perkataan twin itu dsbbkan keakraban helmi dan qaseh. Siapa yg tidak kenal dgn helmi dan qaseh. Dua shabat sehidup semati. Seorang lelaki lembut nk mati mengalahkn perempuan, seorang lagi perempuan ganas nk mampus mengalahkan lelaki.

"she...erm.. She is not feeling well mrs ling," ish abes la aku. Kau pn satu la Q. 2minggu lepas kau x dtg aku ckp kau demam. Minggu lepas kau xdtg jugak aku ckp kau gastrik. Minggu ni aku xtau nk ckp dh. Aku ckp jelah kau x sihat. Aku x tau la kenapa kau xsuka dtg kelas mrs ling ni.

"ok, for that u plis tell her to bring her mc next clas. All her mc for last two week, for last week, and of course for this week. Remember that helmi?"

"yes mrs ling," helmi akur. Lantak kau lah Q. Helmi sudah pasrah.

"ok.. Class, dun forget ur presentation. For that , clas dismiss. Thank u,"

pantas helmi keluar dr dewan kuliah au300 itu. Dia melenggang kearah kafe. Mulutnya pula xhabis2 berleter itu ini. Q ni memang nk kena ni. Kat mane lah kau agaknya. Siap lah kau kalau aku jumpe kau. Helmi sudh mula membebel sorang2. Sekali sekala dia diusik dgn budak2 lelaki nakal yg xhabis2 nk pewit2 padanya. Dia dh mula fedup. Budak2 jantan ni pn satu. Suka sgt kacau aku.

"woit, korang kalau x kacau hidup aku sehari xboleh ke ha? Yg korang pewit2 aku ni apasal? Nk ngorat aku ke hape? Aku bkn gay la!" helmi sudah mula marah2. Dh la aku bengang dgn Q ni. Korang nk kacau2 aku pulak.

"fuyoh, dia marah lah," satu suara dikalangan pelajar2 lelaki itu brbunyi. Ah lantak kau la. Helmi sudah malas mau layan. Dia pntas berjalan kearah kafe. Komfirm la perempuan tu ada kat kafe waktu2 mcm ni. Helmi lihat jam di tgn, 1230tgh. Ha, memang pasti Q ada kat kafe.

*****

"woit, kau kat sini rupanya Q?" qaseh yg sdang mahu mnyuapkan nasik ayam kemulut terkejut.

"alamak, kau ni apasal mi? Kau xnampk ke aku tgh enak menikmati nasik ayam kak leha ni?" qaseh mula berang. Mana x nya, tgh sedap2 menikmati hdangan tghari, alih2 dikejutkan dgn bunyi hempapkan buku diatas meja. Mau mati terkejut kalau x kuat semangat.

"sebelum kau nk bebel2 kt aku. Biar aku bebel2 kat kau dulu," helmi dh mula singsing lengan kemejanya. Hurm, dh start dh dia punya emak2. Qaseh merungut dlm hati.

"apasal kau xdtg kelas bel td? Kau suka2 aje nk kuar masuk kelas tu ek? Kau tau x kau dh menyusahkan aku dgn tidak menghadiri kelas tau. Penat aku pikir alasan kt mrs ling tadi." helmi sudah mula membebel. Dari berdiri, kini dia ambil tmpt duduk didpn Qaseh. Qaseh buat muka bodoh sambil terus menyuap nasi ayam kemulutnya. Dia kunyah perlahan2. Kemudian diambilnya air sirap limau, dan disuakan kemulutnya.

"aku malas lah nk pg kelas dia mi. Kau bkn x knal aku mi, aku mana reti speaking2 ni," selamba qaseh menjawab.

"Cinta Qaseh bt tajuddin, kau kalau xnk dtg xpe, atleast bg la mc ke, surat pengecualian ke. Ni tak, kau buat universiti ni mcm kau punye pulak. Byk pulak cantik muka kau,"

qaseh tarik sengih. Dia ni kalau dh sebut nama penuh aku ni mesti ada benda yg dia xpuas hati ni. Helmi, helmi.

"syed anaz helmi bin syed syamsul al-attas, kau ni msti ada xpuas hati dgn aku. Hey, name aku Q la. Kau tau aku xsuka name yg bajet mcm romantik gler tu," ish tolonglah. Ada ke aku yg ganas gila ni dipanggil nama yg ala2 50an tu. Ni semua pengaruh mama la. Konon sbgai tanda kasih syg kt aku ni. Ish, malu la.

"mmg aku xpuas hati. Aku pnye lah menggelabah nk jawb ape kt mrs ling tadi, kau bole pulak sedap2 mencekik kat sini. Ni aku hangin satu badan ni."

"ala rilex la. Kau ni mcm mak2 la nk bebel2."

"hey, kau ni dh x syg nyawa ke hape ni? Yg kau panggil aku mak2 ni kenape? Terlajar taip sms bole backspce, terlajak mulut yg celupar, aku humban motor kau dlm gaung nanti," helmi dh mcm nk marah. Qaseh buat selamba bdak aje.

"hehehe. Sory la mi. Jom aku blanje mkn jum. Nasik ayam ni sedap tau" qaseh memujuk.

"nasik ayam?"

"ok lah. Spegeti bolonese."

"hmm.."

"spegeti bolonese plus chiken wing?"

"let me think"

"ok ok. Spegeti bolonese plus chiken wing plus piza hawaian chiken,"

"hmm..."

"alamak kau ni. Memilihnya. Kau nk ape sbnarnye? Ckp dgn aku."

"ok lah. Jom. Mana kita?"

"piza hut" qaseh dh mula bgun dr kerusi kafe. Diambil kunci disblah kanannya.

"tp, naik motor kau ke?"

"yelah.. Dh tu?"

"oh tidak! Q!!" helmi terjerit. Fobia.

[bersambung]

No comments: