Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Friday, August 13, 2010

Cerpen blog: ramadhan dan cinta [3]

Alamak.. Mcm mane bole pancit pulak kereta ni. Hish.. Zuren mengomel sendirian. Sekilas matanya menatap jam tangannya. Dh dkt 630. X sempt nak amik jiejie ni. Pantas tangannya mencapai telefon bimbit didlm tas tangannya. Nombor kak dilanya dicari didalam contact. Pantas ditekan butang call.

"hello kak dila. Yen xboleh amik jiejie la. Flat tyre... Ha..ok.. Naik cab aje kot... Ape?...oo.. Jgn risau la. Nt berbuka mkn roti je kot.. Haa.. Iye.. Bye, wasalam"

herm.. So,. Mase untuk tahan taxi.. Mane pulak taxi ni. Time orang nk gune dia xda pulak. Time xgune bersepah2 kat jalan. Dh lame sgt ni. Nk bukak puase lg. Ish. Taxi ni pn 1 la. Mkn gaji buta ke ape? Nyusahkan.

"pancit? wanna ride?" tiba2 sebuah camry hitam berhenti dihadapan hentian taxi itu. Pemandunya sgt amat dikenali. Aduh, kali ni dia jumpe ape pulak.. Mcm tau2 pulak keta aku pncit. Apa aku nk buat ni. Xpasal2 jatuh pulak aku kt sini. Aku dh la tgh gelabah aje kalau jumpe dia.

"no thanks, i prefer taxi.," zuren menolak. Ish. Aku ni. Bodohnye. Bila lg aku nk naik kereta besar cm ni. Dh nk magrib pulak tu. Jgn jual mahal sgt la aku ni. Org nk tolong tu naik ajelah. Zuren bermonolog.

"come la. Dh nk masuk waktu berbuka ni," kamal keluar dr camry nya. Dia pergi ke pintu sblah tmpt duduk penumpang. Dibuka kan pintunya.

"jom. Please..." kamal merayu.

"ok," zuren memboloskan diri dlm camry hitam milik kamal. Kereta mula meluncur laju membawa kearah lebuhraya NKVE.

*******

"so, rumah u kat mane?" kamal memulakan rentak. Sengaja mahu ceriakan suasana dlm kereta yg sememangnya sunyi. Bilik mayat pn lg bising rasanya.

"hartamas,"

"jauh tu. Kita buka puasa same2 dulu ek?" pelawa kamal.

"i just follow the flow je, plus u yg bwk kereta kn,"

"ok, so u nk mkn kt mane?"

"i ikut je,"

"hermm,, since i ada majlis berbuka puasa kt golden horses, why not kita ke sana aje?"

"ok," zuren jwb sepatah..

"eh jap, tapi..." zuren ingin menyambung.

"ya?"

"i xpakai bju kurung la. Kita buka puasa kt kedai biasa lah,"

"eh, pakai blaus pn ok lah. Lg pn majlis buka puasa tu pnting lah untuk i,"

"hermm,, ok lah," bila lagi nk mkn mewah2.

"eh, tapi..."

"ape lg cik zuren?"

"xda lah, i just wondering, u bwk camry, and now ur camry sdy bwk i pg palace of golden horses. U ni kaya tahap ape ni?"

"hahaha, ada ada aje lah u ni,"

"oh, lg 1. Kita keja kt same building, but i never seen u before,"

"i baru je start keja kat situ,"

"oh, which floor ek?"

"4th,"

"oh," eh rasanya dkt tgkt 4 tu ofice aku jugak. Ye lah. Kt tingkt 4 smpai 6 kn TK Holdings yg punye. Kt tgkt 4 tu bhgian ahli lembga pengarah dn ada bilik ceo dan jugak bhgian hr, tingkat 5 bhgian kewangan dan pengurusan, dan tgkt 6 bhgian pemasaran. Zuren berkira2 sndiri didlm kepala.

"so, maknanya u..," zuren igt menyambung ayatnya.

"eh, kita dh sampai lah, come,"

******

"eh zuren, awk buat ape kt sini? Awk kata x jadi ikut,"

"eh encik faiz. Buat ape kat sini?" ish mcm mane boleh jumpe pakcik byk songeh ni kt sini. Masuk2 dewan aje dh jumpe muke dia.

"sy tanya awk dulu zuren., TK Holdings kan ada majlis buka puasa kt sini. Awk tu, mula2 ckp x jd dtg. Alih2 ada je terpacak kt sini,"
haah, la. Kan dulu encik faiz ada ckp ada majlis buka puasa kt sini. Aku jugak yg ckp x boleh nk turut serta. Ish, xkn aku nk ckp kerta aku pncit and terpaksa teman kwn aku yg baru kenal 2 hari dtg sini. Xpasal2 di perlinya aku dpn khalayak ramai. Kamal ni pulak pg mane lah agaknya. Td ajak aku. Dh sampai sini dia ilang pulak.

"well, sy tiba2 ubah fikiran encik faiz,"

"oh, so. Awk dtg dgn siapa ni?"

"dgn kawn," haa. Tu pn dia. Apasal dia duduk meja paling dpn. Matanya menangkap kelibat kamal yg sdang duduk di meja paling dpn.

"oh, mane dia? Eh, awk duduk skali dgn sy lah," faiz mempelawa.

"xpelah encik faiz. Sy duduk dgn kwn sy lah. Lgpn sy dtg dgn dia kn.," ish ada ke nk ajak duduk dgn dia. Xpasal2 dia malukan aku pulak. Encik faiz ni bkn boleh percya sgt. Suka sakat aku yg kelam kabut ni dpn2 orang ramai.

"oh, xpelah. Meja kawan awk kt mane?"

"tu. Dpn skali," zuren menunjukan jari telunjuknya kehadpn.

"eh, awk dh gla.? Meja dpn skali tu meja tetamu kehormat aje lah, awk biar betul? Kwn awk yg mane satu ni?"

"eh ye ke? Dia pekerja bru la. Ofice dia kt 4th floor. Dia bdk bru. Encik faiz x kenal dia kot. Nama dia kamal." zuren terangkan 1 persatu. Dia pn dh mula keliru.

"oh my god," faiz buat muka terkejut.

"nape encik faiz?"

"name dia kamal asyraf?"

"haah, eh. Encik faiz kenal dia ek?"

"oh my god. Did u mean kawan u tu, tengku kamal asyraf bin tengku kamil? Ceo baru kita?"

"APA??!!" zuren hampir terjerit. Dan yg pasti dia mula terjatuh. Dan yg lg pasti, apa yg dia nampak hanya gelap. Dan yg lebih pasti, dia pengsan.!

[bersambung]

3 comments:

Penulisan2u said...

jangan guna perkataan singkatan, X, sy. Guna perkataan yang betul, pasti memudahkan pembaca membaca karya ini

pinkguava said...

Terima kash sbb sudi membetul kan apa yg salah.. Thanks for the comment. :)

pinkguava said...

Terima kash sbb sudi membetul kan apa yg salah.. Thanks for the comment. :)