Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Wednesday, June 8, 2011

SOULMATE (part 1)





Kondominium Seri Hartamas

Today I don’t feel like doing anything,
I just wanna lay on my bed,
Don’t feel like picking up my phone,
So leave the message at the tone.

“Lily, your phone is keep ringing for ages. Could you please wake up and pick it up?”

Suara jeritan Haikal dari kamar mandi diselang selikan dengan bunyi getaran mesin pencukur menambahkan lagi kebisingan pagi itu. Setiap pagi Kondominium Seri Hartamas itu memang sebegitu. Kalau tak Lily bising sebab ubat gigi habis, Haikal pula akan membebel sebab Lily guna shaver foam dia untuk cuci tandas. Dan kadang kala mereka akan saling membebel bila giliran menonton rancangan pagi tidak diikut seperti yang dirancang. Seorang nak menonton Malaysia Hari Ini. Seorang lagi mahu menonton The Breakfast Show. Dan sekarang Haikal bakal membebel bila Lily seperti tidak mahu bangun dari tidur sedangkan telefonnya berdering minta dijawab.

Today I don’t feel like doing anything,
I just wanna lay on my bed.

“Lily!!! Once again I heard that stupid song from your phone. I will…”

Belum sempat Haikal menghabiskan ayatnya, lagu Bruno Mars itu sudah tidak kedengaran. Mungkin Lily sudah menjawab panggilan itu. Dia kembali menyambung tugasannya didalam bilik air sambil tersenyum kecil.

“Tau takut,” Haikal menggomel sendirian.

*****
“ARGHHHH…”

Suara jeritan Lily dari kamar tidur menghilangkan fokusnya dari aktiviti percukuran. Dan serentak dengan itu pintu kamar mandi ditolak dari luar. Dan tika itu Haikal pula yang menjerit.

“ARGHHH… what is this Lily? Shame on you!”

Lily terkedu seketika sebelum melangkah keluar dari bilik mandi dengan muka yang merah menahan malu. Alamak… did she saw it? Haikal bermonolong sendirian. Tuala dipenyidai diambil dan dililitkan pada pinggangnya. Dia keluar dari bilik mandi juga dengan wajah yang merah. Malu. Dia kemudian mampir dekat dengan Lily yang sedang duduk di sofa sambil berpura pura menonton televisyen.

“Okay, what’s make you so freak out sampai tak sempat nak knock the door sebelum masuk?” Haikal bertanya tenang sambil menahan muka merahnya.

“I am sorry Carl. I thought you are doing shaving,” Lily meminta maaf sambil menahan malu. Matanya tepat memandang kearah lantai.

“I am!” memang la aku tengah shaving, tapi tak bermaksud kau patut terjah je.

“Well… I thought you are shaving you face instead off that… that…”

“Okay… just tell me benda apa yang buat you terperanjat sangat tu sampai boleh suka-suka hati je terjah bilik air sedangkan masa tu I tengah… tengah… tengah doing… my thing?” Haikal memotong kata-kata Lily sambil tergagap-gagap menahan malu sebelum Lily sempat meghabiskan ayatnya.

“It is mom,” mata Lily tepat memandang kearah Haikal. Menandakan ianya sesuatu yang harus dipandang serius.

“My mom or your mom?” Haikal bertanya lagi.

“Our moms,”

“So?”

“They are coming here tomorrow,” terjegil sedikit mata Lily ketika memberitahu Haikal perkara itu. Ini memang betul betul serius Haikal.

“They? Did you mean both of them?” Haikal mengerutkan dahinya tanda kehairanan.

“Exactly!” Lily petik jari sambil mengangguk kepala laju-laju.

“Coming here?” Haikal bertanya lagi seperti mahukan kepastian.

“Yup!” Lily mengiakannya lagi.

“Tomorrow?” dan masih dengan pertanyaan.

“Absolutely!” Lily separuh menjerit. Jangan banyak tanyalah Haikal. Ini serius~~. Adeh, yang aku siap boleh ada soundtrack suara Wonderpets ni apahal?

“Oh My God!” Haikal dah garu kepala. Lily buat muka tak tahu.

ARGHHHHHH!!!!! Serentak mereka menjerit bersama. Stress sudah kembali. Kondominium Seri Hartamas kembali membingit.

*****

Televisyen memaparkan aksi Upin Ipin disaluran Disney. Tidak sedikit pun mereka tersenyum apabila melihat keletah dua kartun comel itu. Ahh… fikiran mereka masih melayang memikirkan masalah yang bakal tiba.

"So? What we gonna do now?” Lily memecahkan suasana yang sedari tadi dikuasai oleh bunyi suara comel Upin Ipin.

“Well… you have to start to call me abang lah,” Haikal angkat kening double jerk.

“Hell no! seumur hidup I, tak pernah panggil you abang okay. You gila ke apa? Well, that breaking the rules Carl,”

“No. The rule is, we only can be husband and wife in front of our parents. So, since dah darurat ni, you should call me abang la,” Haikal masih dengan cadangannya. Kali ini dia tersenyum sinis.

“Eh, yang you gatal sangat ni apasal? Don’t you say you start falling in with me Carl? You are my best friend. The rule is best friend can not fall in love with each other. Tell me you are my best friend Carl,”

“I do not love you Lily. Of course I am not. But the rule is…”

“Tell me I am your best friend,” Lily cepat memotong kata-kata Haikal sebelum dia sempat menghabiskannya.

“You are my best friend Lily. Of course you not my type for me to falling in love with,” Haikal sedikit menyindir. Tolong lah aku nak jatuh cinta dengan kau. Puh-lisss…

“That makes sense. Lagipun ‘abang’ tu kan taboo bagi you,” Lily menganggukkan kepalanya sebelum sempat memerli Haikal.

“But the rule is…”

*****

Merlimau, Melaka

“So here are the rules. I know we are married now. But both of us memang not into this marriage. So, firstly we are supposedly not to act like husband and wife depan public,” Haikal memberikan cadangan malam itu selepas majlis resepsi perkahwinan mereka tamat beberapa jam yang lalu.

“Macam mana depan family kita?” Lily menimbulkan tanda tanya.

“Kalau depan family kita husband and wife tapi kalau depan orang lain kita still best friend. Don’t mention them about our marriage,”

“But we are married. Mesti la kita akan duduk serumah. Takkan JAKIM datang serbu rumah kita nanti kita nak cakap kita best friend pulak,”

“Okay. Kecuali JAKIM,” Haikal memberikan kata putus.

“I punya colleague? Shafik? Shima? Pun tak boleh bagitau diorang?”

“Better kalau diorang tak tahu,”

“Gila! Takkan I tak boleh bagitau Shafik? Kang kalu dia masuk meminag I tiba-tiba macam mana? Kalau I boleh kahwin empat lain lah,”
“Maksud I, bukan masa yang terdekat ni. You can tell them. Tapi mungkin ambil masa sikit.”

“Okay. Lagi?”

“Lagi apa?” Haikal menjawab dengan pertanyaan. Apa lagi la pulak Lily ni.

“Carl you said ‘are’ tadi. You baru sebut satu rule. Apa lagi rules yang lainnya?”

“Oh. Sorry… well in the new home we will not sleep in one room like this okay,”

“Of course. You ingat I nak sangat ke tidur sebilik dengan you. Malam ni pun dah cukup seksa okay,” sorry la aku nak tidur dengan kau Carl. Waras lagi aku.

“Great. Rules yang lain nanti lepas kita pindah I bagitau. I penat ni nak tidur. So, you nak tidur atas katil ke kat sofa?”

“Mestilah I nak tidur atas katil. You ni tak gentleman langsung. You tidur atas sofa, and I take the bed. Nah bantal,” Lily menghulurkan bantal kepada Haikal. Haikal mengambilnya dengan muka masam.

“And one thing Lily. Don’t call me abang. That is taboo. Lagipun I geli,”

“Tak teringin pun encik Haikal,” Lily memulangkan paku buah keras.

“Well you know what Lily?” Haikal bertanya lagi sambil menepuk-nepuk bantalnya.

“What?” apa lagi la pulak dia ni. Aku dah la penat dengan majlis siang tadi. Ish la…

“Don’t you think this marriage is insane?” kepala Haikal sudah diletakkan diatas bantal. Dia sudah berbaring diruang sofa yang sempit itu.

“Absolutely. Kenapalah kita yang jadi mangsa. I jadi malu dengan you tau. And I am your wife now? Memang tak lah,”

“Tau takpe. I tak pernah sangka yang I selalu kongsi kisah sadis I bila I break-up dengan all my girlfriends, and out of blue the person yang selalu dengar masalah cinta I lah yang kahwin dengan I. It’s totally out of my mind,” Haikal bersuara lemah.

“Well, I think parents kita might be misunderstood. They thought keakaraban kita ni sebab kita bercinta. Lagi pulak your mom dengan my mom kawan baik. Oh… I still tak boleh bayang yang I married with my best friend. Macam mana la I nak menghadap semua kawan I yang kat ofis tu. Tu belum masuk lagi dengan penjelasan dengan Shafik lagi. And, this marriage pun terlalu awal la. I tak sangka parents kita dah lama rancang benda ni. Dengan majlis pertunangan pun tak da. Oh… I boleh gila tau tak Carl,” Lily berhujah panjang. Haikal kelihatan sepi diatas sofa dipenjuru bilik itu.

“Carl?” Lily memanggil Haikal bila tiada respons dari arah sofa.

“Lahabau betul la. Aku cakap sorang sorang rupanya. Dia boleh sedap tidur bila aku tengah sedap membebel. Macam ni nak jadi laki aku? Memang tak lah,” Lily membebel sendirian.

“I heard that Lily,” suara garau Haikal tiba-tiba memecah sepi malam. Pantas Lily menarik selimut dan beselubung didalamnya.

Sorry!

4 comments:

hamizah adam said...

ali! ada sambungan tak ni? bila bila bilaaa?!! best laa! kau karang sendiri ke copy orang lain punya?!

pinkguava said...

ada sambungan dia.. tp nanti la eh. hihi.. ni aku buat sendiri la aka oi.. tak main copycat okay. hahaha

azeera radzuan said...

thanks miza coz bg link ni..sgt bes..so sweet la cite ni...
mati la pasni dok ngadap blog bace cite2 ni..aduhhh...
to jejaka merah jambu..cpt la skit sambung cite ni...

hamizah adam said...

to pinkguava : ohh! good good. yes. tapi jangan la lama-lama... aku dok teringat-ingat je cerita kau ni.

to cik azeera radzuan : welcome. kannn? try la search before2 ni. ade je novel bersiri yang mamat jambu batu pink ni post. :)