Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Wednesday, June 29, 2011

review filem 127 Hours

aku ada satu soalan kat korang semua. will you dare enough to cut off your arm to save your life?

jangan jawab lagi. biar aku citer pasal 127 hours ni dulu. aku tau ni cerita lama. eh, tak la lama sangat. baru bulan Mac dulu tayang kat Malaysia. kat US dia tayang masa bulan November. so, tak la lama sangat. lagipun masa di keluar dulu aku rasa macam tak menarik, sampai lah aku tengok trailer dia buat pertama kali kat youtube semalam. maka aku pun carik la cerita ni kat internet dan aku tengok via online. sebab seperti yang aku cakap, aku tak reti nak download cerita. HIHI. Rotten Tomato bagi 92% untuk filem ini. aku bagi 110%. pretty good huh?

poster di Blue John Canyon

cerita ni berdasarkan cerita sebenar. dilakonkan oleh James Franco (yang berlakon cerita Spiderman, Milk, Eat Pray Love and etc). setelah beberapa kali buffering, maka tamatlah cerita ni aku tengok. well, cerita ni sangat bagus sebenarnya. lagi lagi kalau nak bagi motivasi kat diri kita. seriusly aku menagis tengok cerita ni. cerita ni bukan cerita sedih tapi manly tears aku terkeluar melihatkan kesanggupan dia untuk menyelamatkan diri dia.

filem ni mengisahkan Aron Ralston, seorang yang suke melakukan aktiviti lasak macam mendaki gunung, mountain bike dan banyak lagi la. dan satu hari tu dia decide nak mengembara seorang diri di Blue John Canyon di Utah, USA tanpa bagitahu sesiapa pun. tak da siapa tahu yang dia pergi mengembara tu. so, dalam perjalanan tu dia terjumpa dengan Kristi dan Megan yang sesat kat situ juga. then dia tawarkan diri nak jadi guide diorang sampai diorang sampai kat destinasi diorang iaitu kat Dome.

Kristi dan Megan
so, lepas dia bawak diorang maka dia pun teruskan perjalanan dia ke John Blue Canyon tu. tapi satu kejadian yang tidak diingini berlaku. masa dia jalan kat celah celah batu tu tetiba je ada seketul batu telah menghempap tangan kanan dia. dia cuba tarik and tolak batu tu tapi tak boleh. 









dia tak tahu nak buat apa dah. lima hari dia kat situ. sebab tu lah tajuk dia 127 Hours. so, sepanjang tangan dia tesepit tu dia ada record video. ala ala macam dia nak buat wasiat la. masa dia record video la aku dah start nak nagis. sedih gila. antara ayat dia cakap.

Mom, Dad, I really love you guys. I wanted to take this time to say the times we've spent together have been awesome. I haven't appreciated you in my own the way I know I could. Mom, I love you. I wish I'd returned all of your calls, ever. I really have lived this last year. I wish I had learned some lessons more astutely, more rapidly, than I did. I love you. I'll always be with you. 
You know, I've been thinking. Everything is... just comes together. It's me. I chose this. I chose all this. This rock... this rock has been waiting for me my entire life. It's entire life, ever since it was a bit of meteorite a million, billion years ago. In space. It's been waiting, to come here. Right, right here. I've been moving towards it my entire life. The minute I was born, every breath that I've taken, every action has been leading me to this crack on the out surface. 



"i am pretty deep doo doo here"- Aron
sedih gila. mengalir manly tears aku tau. dia cuba macam macam cara nak keluar dari situ. dia siap minum air kencing dia sendiri sebab bekalan air dia habis. kalau kau kau sanggup? dan masa hari keempat dia mula terfikir nak potong tangan dia. nasib baik dia bawak pocket knife masa tu. tapi tak boleh juga sebab dia mula terfikir kalau dia potong tangan dia guna poket knife dia still tak boleh potong tulang dia. so, dia decide bengkokkan tangan dia, then tangan dia patah. masa tu aku rasa tangan aku pulak yang patah. gila ngeri. then dia start potong tangan dia guna pisau lipat tu. tapi pisau lipat tu tumpul. maka ambil masa dia nak potong tangan dia. ngeri gila masa scene potong tangan tu. nak jerit aku rasa. lepas potong tangan tu dia terus keluar dari situ dan nasib baik dia jumpa sepasang pengembara dan anak dia. dan dia bernasib baik. dia terus bawak ke hospital naik helekopter. well, cerita ni agak simple kan. scene dia kat situ je tapi effect dia pada aku agak mendalam la.

fuh... aku tau aku memang teruk dalam bagi ulasan. tapi cerita ni memang sedih plus ngeri plus ada lawak sikit. baik korang tengok. memang bagi motivasi lah.

part yang paling sedih bila dia ukir kat batu tu, dia tulis cenggini,

"Aron Ralston. April 2003. R.I.P"

ni Aron Ralston yang sebenar
ni masa Aron yang betul tersepit tangan
dan sekarang dia pakai tangan palsu
so, aku tanya kamu lagi. sanggup potong tangan and minum air kencing untuk selamatkan diri? well, berpantang maut sebelum ajal kan?

"Don't give up. Aron, do not give up" -talk to himself

.

1 comment:

Anonymous said...

very interesting, thanks