Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Monday, August 9, 2010

kata mak pada adik

Kata mak,
kawan yg baik itu adalah kawan yg rela berkongsi susah senang dgn kita,
yg bukan sahaja bergelak tawa dgn kita, tapi juga teriak tangis dgn kita
tapi mak, kalau kawan yg xberkongsi susah senang dgn kita,
yang x tangis tawa dgn kita,
bukan kawan yg baik ke?
Mak hanya tersenyum,
"bukan adik, mereka kwn yg baik, cuma mereka manusia yg ada khilafnya,
mereka manusia biasa yg tiada kesempurnaan,
mereka bukan maksum"

kata mak lagi,
kawan yang baik selalu bersama dgn kita,
tak kira kita ada masalah atau tidak,
mereka sentiasa ada bersama menghulurkan tangan,
membantu apa yg patut,
menceriakan apa yg duka,
tapi mak, kawan adik xda pun yg mcm tu,
mereka semua mcm pentingkan diri sendiri,
perlu ke adik jauhkan diri dari mereka?
Mak hanya tersenyum,
"jgn adik, mereka bukan tidak mahu menghulurkan bantuan tika adik ada masalah, tp mereka juga ada masalah sendiri,
mereka bukan tidak mahu menceriakan suasana tika adik berduka, cuma mereka juga turut tidak rasa keceriaan"

tapi mak, kalau semua yg mak ckp tu xda kt kawan adik susah lah,
mereka semua xda apa yg mak ckp kan,
macam mana adik nak berkawan?
Macam mana adik nk carik kawan yg mcm mak ckp tu?

Mak hanya tersenyum,
"mak xsuruh adik CARI kwn yg mcm tu, cuma mak nak adik JADI kawan yg mcm tu"

mak terus tersenyum.

2 comments:

jiwang sahaja said...

aku nagis la baca entry kau nih...mgkin slama ni kita agak pntingkn diri, nk kwn je paham prasaam kita...

ALI ZAINAL said...

Btol btol.. Tapi xpe, yg penting kita jadi kawan yg baik pd kwn2 kita.. :)