Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Friday, August 27, 2010

dari PC ke PCB

Aku bkn sdang meniru tajuk filem hishamudin rais [dari jemapoh ke machester]. Ini adalah dua situasi yg berlaku di dua tempat yg berbeza pada waktu yg berlainan.

[1] tragedi di balai polis

aku sedang terpaksa menjadi saksi dlm satu kejadian amuk yg melibatkan seorang kawan aku. Lebih tepat sekali, kawan serumah. Mungkin pada waktu kejadian itu, aku berada di masa dan tempat yg salah, maka disbbkan mata aku yg melihat akan kejadian itu, terpaksalah aku menjadi saksi. Aku tidak mahu hurai lebih lanjut tentang apa yg aku saksikan. Biarlah ia menjadi afidavit aku. Apa yg aku nk ceritakan ini mengenai peristiwa di balai polis. Ya, dibalai polis dimana aku dipanggil menjadi saksi. Tempatnya, pengkalan chepa, kelantan darul naim. Setelah dua kali aku berurusan dgn polis (masuk kali ini kali ke2) maka dptlah aku mempuat satu hipotesis bhw bekerja dgn pihak polis atau lebih tepat lagi berurusan dgn pihak undang2 ini sgt lah cerewet dan menyakitkan hati. Satu, aku sgt sakit hati bila temujanji telah dibuat maka orang yg berjanji itu yg tidak datang. Dan dua, bila berada di balai polis tersebut maka baru la aku dpt tahu yg pihak polis ini tidak telus sebenarnya. Aku akan cerita mengenai sakit hati aku yg nombor satu itu dulu. Maka, setelah dibuat janji temu dgn pihak polis yg bernama inspektor osman or azman or someting itu (aku anti orang yg nama azman) kami pun berangkat ke balai polis yg berkenaan. Dan sesampainya disana, setelah tunggu hampir satu jam dan selepas membuat panggilan kpd ins. Osman atau azman atau ape2 jelah tu maka kami mendapat berita yg kurang enak. Boleh pulak encik polis tu ckp dia dh balik. Damn it! Pak cik polis, kau ingat kau polis kau boleh suka2 je nk buat temu janji mcm main pondok2? What on earth is going on ha? Hey, kalau kau xboleh berjanji jgn berjanji lah. Kau ingat aku dtg sana suka2 ke. Bodoh punya polis. Cis.. Selamat la aku puasa. Maka tidak terkeluarlah caci maki aku ketika itu. Now, cerita sakit hati yg nombor 2. Maka, ketika sdang menunggu ins. Osaman atau azman atau entah-aku-tak-ingat-nama-dia itu, maka berlaku lah satu situasi yg mana seorang pemuda (young exec barangkali) yg berpakaian agak segak dituduh menyimpan mercun dan dia harus dimasukkan kedalam lokap. Maka, sedang dia berbual2 dgn pegawai disitu aku pn mencuri dgr perbualan mereka. Berikut adalah apa yg telah aku curi dgr.

Polis; xboleh encik. Kalau ikutkan encik dh kena lokap ni.

Young exec; saya tau puan (polis itu perempuan) tp tolong lah tunggu sekejap. Tunggu bos saya dtg dulu.

Polis; tp kalau ikut procedur awk dh kena lokap ni.

Young exec; sekejap ya. Saya call bos saya sekejap.

Dia bukak flip fon."hello, dato' otw? Haa. Xpe2. Saya tunggu ni." dia tutup flip fon dia.

Young exec; lg 5 min dia smpai la puan.

Maka sampailah dato' tersebut iaitu majikan kpd young exec itu tadi. Maka, dato' tersebut pn masuk lah berjumpa dgn ketua kpd pegawai polis td. Dan tidak sampai 15 minit dato' itu keluar dan menunjukan tumb ups kpd young exec itu td. Dan mereka terus keluar dr balai polis tersebut. Maka, apa yg kau nampak? Nampak sgt polis tu x telus. Dato' tu hulur2 sikit dah x jadi nk tahan lokap. Apa ni? Lg skali bodoh punya polis. Kuat mkn rasuah pulak tu.

[2] makan2 buka puasa

maka, selepas kejadian annoying tersebut. Aku pun pulang kerumah. Dan terus bersiap untuk pergi ke majlis berbuka puasa di rumah classmate aku iaitu rashidah ab rahman. Lokasinya, Pantai Cahaya Bulan. Wah, nasik ayam yg enak, dgn kuih muih yg amat menyelerakan. Maka aku so'oh seketika. Sgt hepy. We are such a big family. Lepas buka puasa kami solat magrib dan isyak berjemaah sekali dgn terawih berjemaah. Lepas terawih, ada juga moreh. Best gila la. Maka, ada lah scene jerit2, posing2, umpat2. Almaklumlah, bila dh berkumpul ramai2. Maka segala mcm kerenah la yg terjadi. Best sgt. To shidah, thaks a lot ya. Terima kasih daun keladi, lain hari kami dtg lagi.

No comments: