Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Thursday, September 2, 2010

hari raya, assignment terbengkalai dan fesbuk

Raya datang lagi. Maksud aku bakal datang. Sedih pulak nak tinggalkan ramadhan. Ceh, celah mana sedih nya. Jangan hipokrit la ali zainal abidin oit. Padahal kau suka kan raya dah dekat dan puasa bakal tamat. Time dh nak dekat raya ni la gerai gerai kat bazar ramadhan dh start nak tutup. Kedai kedai kain kat jalan TAR dah dipenuhi makhluk yg sakan nak beraya. Budak budak rumah aku pn sorang2 dh bla. Sunyi pulak rumah ni. Okey lah, aku tanak bebel byk2 kat mukadimah ni. Byk benda aku nk cerita kat kau memandangkan sudah lama aku tidak update.

Raya. Of course semua orang suka akan hari raya. Aku sendiri tidak terkecuali. Sebenarnya ada kisah lucu di sebalik hari raya tahun ini. Kalau boleh aku katogerikan sebagai lucu lah. Ia agak lucu tapi aku tak tergamak nak ketawa. Tak pe lah, biar aku gelar kisah lucu ini sbagai "stop asking me about that assignment, aku x buat pn". Entah la. Ramai yg tanya aku. Eh, dh buat ke assgment hrm? Dan bila aku ckp aku xbuat mereka akan buat muka sgt tidak percaya dan menjawab ini "ala, padahal kau dh siap kan? Saje tanak bg aku tiru." ok lah, di sini ingn aku tegaskan bahawa aku xbuat pn asgment hrm tu. X pernah buat pn. Malah tidak pernah terniat mahu menyiapkannya. Not even inches, not even once, not even at all. Never. No. Nehi. Aku dah malas nak buat asgment ni semua. Yang aku fikirkan hanyalah mahu pulang berhari raya dirumah. Lagi pulak, bila teringat kepada pemberi asgment tersebut. Agak terbkar hati kepada sang pensyarah itu. Sengaja dia mahu menguji kesabaran aku dibulan ramadhan ini. Agaknya tak cukup dgn asgnmen left brain right brain dia tu agaknya. Sampai mahu mengganggu cuti raya aku. Maka, untuk malas mengutuk beliau dgn lebih lanjut, arakian aku pn tidak buat lah akan asgment beliau. Puas hati aku. Lantak lah brapa pn markahnya. Aku malas nak ambil pedulik. Never. No. Nehi. Yang penting aku mahu pulang berhari raya.

Oh, ada kisah lucu lg yg sgt berkaitan dgn hari raya. Tajuknya 'nama anda versi kuih raya di fesbuk'. Entah lah. Aku rasa ia sudah jadi macam satu fenomena bila semua orang ialah 'kuih raya wannabe' bila tiba musim raya. Tidak terkecuali aku. Nama aku di fesbuk ialah semperit. Maka bila aku letak nama semperit itu ramai lah yg mahu jadi hidangan raya juga. Ada yg letak nama lemang la. Sirap ros lah. Ketupat palas lah. Kuih bangkit, tart nenas, nasi impit, kuah kacang, rendang tok. Dan mcm2 lg lah. Oh, terlupa tidak terkecuali ada yang letak namanya batang buruk. Its batang buruk dude. Aku mcm tergamak nak gelak berdekah dekah. Macam macam lah. Aku sampaikan xtau sape kawan2 aku tu. Sudah la nama pn jadi kuih raya, profil pic pn dh jadi kuih tersebut. Sampaikan aku kena bukak album gmbr mereka untuk mengetahui siapakah dia 'batang buruk has been comment on your status' itu. Cis, sungguh menyusahkan.

Ok lah. Aku malas nak tulis panjang2. Yang penting esok aku dah nak pulang beraya. Penat tau jadi perantauan ni. For that, i am wishing all of you happy eid mubarak. Hope this coming eid will bring us more prosporeous.

MAAF ZAHIR DAN BATIN

No comments: