Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Monday, January 3, 2011

Aku tau memang duit bukanlah segalanya


Assalamualaikum



Oh, kenapalah aku bukan dilahirkan sebagai orang kaya ya? Tak pun keturunan diraja ke? Oh, sori terlalau lama tak diupdate sampai aku lupa nak bagi kata alu-aluan. Tak pe aku mula balik semula kay?
Okay.
Hai. Oh, kenapalah aku bukan dilahirkan sebagai orang kaya ya? Tak pun keturunan diraja ke?
Sori, aku rasa ‘hai’ itu bertepatan dengan kata alu-aluan aku kot. Aku memang terlalu kekok nak menaip sekarang. Terlalu lama tak update. Dah satu hari tak update. Betul, aku rasa satu hari itu adalah sangat lama. Kalau lah satu hari tu aku boleh gunakan untuk mencari duit. Oh ya, duit sebenarnya sangat penting, tapi aku tak tahu kenapa setiap kali aku mempunyai masalah berkenanan duit semua orang memberi pendapat yang sama.
Aku      : aduh… susah lah mana nak carik duit ni?
Kawan : sabar lah duit bukan segala-galanya.
*****
Aku      : susah kan tak da duit ni? mana nak makan lagi, bayar itu ini lagi.
Jiran    : rilex lah. Duit bukan segala-galanya ok.
*****
Aku      : susah lah sekarang ni cikgu. Duit tak da. Nak-nak sekarang kena duduk kat rumah sewa. (ni masa aku terserempak dengan cikgu aku kat sekolah lama tahun lepas)
Cikgu   : sabarlah. Money is not everything. (ok, ni je jawapan dia lain sikit sebab dia cikgu English)
*****
Aku                  : aiseymen… duit duit duit… susah lah…
Housemate      : Kau ni jangan mengeluh boleh tak? duit ni bukan segala-galanya tau. Chill je lah. Nik mati hidup ini.

*****
Aku tak paham kenapa semuanya memberi jawapan yang sama. Kenapa mereka memberi pendapat seperti mereka boleh mendapatkan barang secara percuma di tesco, dan seperti boleh makan free di kfc setiap hari? Adakah mereka yang memberi response ni merupakan manusia yang hidup tanpa memerlukan duit? Kenapa?
Oh, aku rasa nak gila sekarang. I need money okay!!!
Dan tolonglah jangan cakap kat aku perkataan duit-bukan-segala-galanya tu. I know yang duit tu bukan segalanya. But segalanya need money. Can you see that?
Siapa yang cakap duit bukan segalanya tu aku cabar kau pergi Tesco dan amek barang banyak banyak, dan bila sampai kat kaunter pembayaran tu kau cakap kat orang yang jaga counter tu “duit bukan segalanya”.
Kompem, orang yang jaga counter tu mintak kad kredit kat kau.
Oh ya, kad kredit juga memerlukan duit. Kau still tak nampak lagi ke? Maka jangan cakap kat aku macam gaya Karam Singh Walia “duit bukan segalanya” bila aku sedang meminta simpati berkenaan duit.
Paham?
Oh, kenapalah aku bukan dilahirkan sebagai orang kaya ya? Tak pun keturunan diraja ke?

Dan kenapa kepala aku sekarang ni sedang memanipulasi akan perkataan
“duit bukan segalanya” tu?
Shut up!!!

I need Steve right now.

oh ya, selamat tahun baru


No comments: