Belog ini adalah dari idea penulis sendiri dan kalau ada plagiat tu maka penulis akan kreditkan kepada tuan empunya. oh ya, untuk bacaan umum, cuma kekadang ada diselitkan kelucahan yang kadarnya tidak berapa melampau. oh ya, sila hubungi saya di sini; alizainalabidin77@yahoo.com

Saturday, July 24, 2010

aku pn nak jadik baik jugak

Pernah x kau ditanya mengenai perkara, apa yg sedang kau buat tp org yg bertanya tu dh nampak kau buat ape sebenarnya.xpaham? ok, senang ckp mcm ni la kau tengah makan nasik tetiba ada seorang kawan kau dtg kat kau, dia tanye, "oit meon, buat ape tu?" sdangkan dia nampak kau tgh mkn nasik.got it?kurang lebih mcm tu lah situasi yg selalu berlaku kat aku.dan aku rase soalan yg tidak logik seperti ini jugak menagih jawapn yg tidak logik.tp bila ia ada melibatkan agama, aku rasa mcm sgt tidak wajar.contohnya, antara yg aku ingat yg pernah jd kt aku.

(i) 2008, c3-1-12, kolej matrikulasi melaka, pertengahan bulan puasa slpas solat tarawih;
"eh, ali kau baca quran?biar betol?" tanya muhsin manan bila tgk aku baca quran malam itu.aku nk je jawab, "saje je baca, nk cari isi utk buat asgment".tp takut kwn aku tu kecik ati pulak.

(ii) 2009, surau kmm, kolej matrikulasi melaka, selepas solat isya' berjemaah;
aku call mak aku sbb dh 5 kali beliau call time aku tgh solat isya', "orang kt surau td mak", dan mak aku pn bertanya soalan yg tidak logik itu jugak "buat ape kt surau?buang tebiat ape?", aku nak jawb "menari cha cha kt surau tu", tp takut nanti mak aku ckp aku anak derhaka pulak.

(iii) 2009, surau kmm, kolej matrikulasi melaka, lebih kurang pukul 5 pg;
"eh, enta buat ape kt sini waktu mcm ni?" tanya hazim mohd, pengerusi surau ketika itu bila tgk aku tgh baca yassin smbil tunggu waktu subuh.aku nak je jwb "tgh buat pocho2" tp takut pulak nnti kubah surau tu hempap kepala aku.

Dan ini yg terbaru yg berlaku kt aku sbntar td, bila mana aku sdang mengajar seorang shbt aku ni mengaji. "eh, ali ajar ejay mengaji ke?" tanya afizie bila tgk aku mcm nk masuk progam imam muda je bila aku jadik tok guru mengaji sbntar td.aku nk je jwb "eh x lah, tgh layan blue ni", tp takut pulak kena panah petir nanti.

Lantas otak kepala aku berfikir, salah ke orang nk berbuat baik?dan paling aku xsuke bila perbuatan baik aku tu dipersoalkan. ouh, aku baru dpt tau shahir yg menang af tu rupenya pengerusi lajnah kebajikan kt masjid uia pj suatu ketika dahulu.

Kalau orang yg penah jadi budak surau bole masuk af dan jd penyanyi pop, dan kalau mawi yg penah johan tilawah alquran merangkap dj kenduri kawen tu bole jd penyanyi terkenal.kenapa aku yg sgt setan dan jahat ini tidak bole berubah menjadi baik dan mulia dan suci?hurm, entah lah.

Iklan yusuf taiyoob dh kuar tv, mean dh nk masuk bulan puasa.aku berazam mau khatam quran sepanjang ramadhan ini.dan kalau sape2 tengok aku tgh baca quran tu jgn nk tanya soalan2 yg tidak logik pulak ok.harap maklum.

1 comment:

Dr. MUhsIn said...

ala itu pun nk mrajuk!!! hahahahaha
tapi ko paham kan ...aku ni kan suke tegor mende baik... ZASSS!!!